Page 19 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 - Ünite 5
P. 19
Sohbet ve Fıkra
b. Yazma Sürecini Uygulama
Etkinlik
Sohbet ve fıkra yazma aşamaları doğrultusunda güncel bir konu hakkında bir sohbet veya fıkra
yazınız. Yazma çalışmanızda aşağıdaki uyarıları dikkate alınız.
• Duygu ve düşüncelerinizi farklı cümle yapıları ile ifade ediniz.
• Duygu ve düşüncelerinizi açık ve etkili biçimde ifade eden paragraflar yazınız.
• Yazılarınızı cümle ve paragraflar arasındaki ilişkileri dikkate alarak yazınız.
• Yazılarınızı iyi bir anlatımda bulunması gereken özellikleri dikkate alarak yazınız.
• Yazdığınız metni başkalarıyla paylaşınız.
• Ürettiğiniz ve paylaştığınız metinlerin sorumluluğunu üstleniniz.
SÖZLÜ İLETİŞİM ÇALIŞMALARI
Türklerde Sohbet Kültürü
Türklerde sohbet kültürünün kökleri XIII. yüzyıl Anadolu’sundaki Ahi Teşkilatına hatta daha eskile-
re kadar uzanmaktadır. Ekonomik, askerî ve sosyal bir yapılanma olan Ahi Teşkilatının üyeleri akşam-
ları zaviyelerinde toplanarak yemek yer, sohbet eder, eğlenirdi. Bu toplantılarda yeme içme, oturup
kalkma ve güzel konuşmaya ilişkin kurallar uygulanır ve öğretilirdi. Ayrıca bu sohbetlerde anlatılan
menkıbeler ve fütüvvetnamelerle belli bir dünya görüşünün oluşturulması ve sonraki kuşaklara ak-
tarılması sağlanırdı. Sohbet geleneği, daha sonraki yüzyıllarda da farklı biçim ve adlarla Türk toplu-
munda varlığını sürdürerek günümüze kadar gelmiştir. Sohbetler; genellikle değerlere ve toplumsal
kurumlara destek verme, kültürel unsurları genç kuşaklara aktarma, yardımlaşmayı yayma, ortak bir
toplumsal kimlik oluşturma, kişiye aidiyet duygusu verme ve hoşça vakit geçirme gibi işlevlere sa-
hiptir.
Etkinlik
Sınıfta arkadaşlarınızla dostluk konulu bir sohbet gerçekleştiriniz. Sohbetinizi deyim, atasözü, ve-
cize, kısa hikâye, anı, şiir, fıkra gibi unsurlarla zenginleştiriniz.
151