Page 9 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 7.Ünite
P. 9

Tiyatro



                4. Metinle ilgili beğeni, tespit ve eleştirilerinizi gerekçelendirerek ifade ediniz.
                5. Metnin başkahramanı Musa’yı geleneksel Türk tiyatrosundaki tiplerle karşılaştırınız.

                6. Metindeki dramatik örgüyü belirleyerek aşağıdaki tabloya yazınız.


























                  Etkinlik

                  1924 yılı, elli beş yaşına girmiş bulunan yazarımıza büyük eserlerinden birini yazmak olanağını
               sağlamıştır:  FERMANLI DELİ HAZRETLERİ...  Kendisi, bunu  şöyle anlatmaktadır: “Evkaf müzesinin
               sükûneti rahat çalışmama çok uygun geliyordu. Bir sıra üzerine oturur, havuzda yıkanan güvercinleri
               seyrederken Fermanlı Deli Hazretleri’nin güvercin kovalama sahnesi gözümün önünde belirir gibi
               olurdu. Bu eseri, 1924 yılında, orada tamamladım”. Bu güzel oyun, Musahiboğlu’nun Dârülbedâyi sah-
               nesinde oynanan ilk oyunudur. İlk kez 15 Kasım 1927 gecesinde oynanmış ve yazarına eski ününden
               daha yaygın bir ünün ve gelişmenin kapılarını açmıştır.

                                                       Orhan Hançerlioğlu, Musahipzade Celâl “Bütün Oyunları”
                a. Yukarıdaki bilgiden hareketle Fermanlı Deli Hazretleri adlı metinle yazarın hayatı arasındaki ilişkiyi
                  değerlendiriniz.
                b. Yukarıdaki bilgiden hareketle eserin yazarın hayatındaki önemini belirtiniz.



                  Yazarın Biyografisi

                  Musahipzade Celal (1868-1959): Asıl adı Mahmut Celalettin olan
               sanatçı, İstanbul’da doğdu. III. Selim’in bestekârı Musahip İzzet Şakir
               Ağa’nın torunudur. Firuz Ağa Sıbyan Mektebini, Feyziye Rüştiyesini ve
               Numune-i Terakki İdadisini bitirdi. Babıâli Tercüme Odasında çalışma-
               ya başladı, bu görevden ayrıldıktan sonra çeşitli devlet görevlerinde
               bulundu. Ölümüne kadar Şehir Tiyatrosu Kütüphanesinde görev yaptı.
                  Musahipzade Celal, daha çok müzikli komedi tarzında eserler yaz-
               dı. Sanatçı, bir anlamda Meşrutiyet tiyatrosu ile Cumhuriyet tiyatrosu
               arasında  bir  köprü  oldu.  Eserlerinde  geleneksel Türk  tiyatrosundan,
               özellikle orta oyunu geleneğinden yararlandı. Yakından tanıdığı saray
               ve konak hayatını, eski İstanbul’un eğlencelerini, töre ve âdetlerini, ti-
               cari hayatını eleştirel ve mizahi bir tutumla yansıttı. Köprülüler, İstanbul   Musahipzade Celal
               Efendisi, Lale Devri, Yedekçi, Fermanlı Deli Hazretleri, Aynaroz Kadısı, Bir   (1868-1959)
               Kavuk Devrildi adlı oyunlar sanatçının tanınmış eserlerindendir.


                                                                                                            205
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14