Page 16 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | 9.Ünite
P. 16
9. Ünite
Yazarın Biyografisi
Yaşar Kemal (1923-2015): Osmaniye’nin Hemite (Gökçedam) köyün-
de doğan yazarın asıl adı Kemal Sadık Göğçeli’dir. Yazar, ilköğrenimini
Kadirli’de yaptıktan sonra başladığı ortaokuldan son sınıfta ayrılarak
hayata erken atılmak zorunda kaldı. Çukurova’da pamuk ırgatlığı, ırgat
kâtipliği, pamuk tarlalarında amelebaşılık, pirinç tarlalarında bekçilik;
Kadirli’de öğretmen vekilliği ve arzuhâlcilik; İstanbul’da bir havagazı
şirketinde kontrol memurluğu yaptı.
Yaşar Kemal, henüz küçük yaşlarda evde anlatılan efsanelerden, Çu-
kurova yöresindeki halk şairlerinden etkilenerek şiirler söylemeye, des-
tan anlatıcılığı yapmaya, halkın içinden ağıtlar derlemeye başladı. Yazar
böylece yaşadığı yörenin zengin folkloru ve kültüründen beslenerek bu
alanda geniş bir birikim elde etti. Yetiştiği çevreden edindiği bu folklor
birikimini sonraki yıllarda eserlerinde başarıyla yansıttı. Halk hikâyele-
rinden, masallardan, destan ve efsanelerden aldığı coşkulu yöresel dil
ile yazı dilini bir arada kullandı. Şaşırtıcı imgelerle ördüğü ayrıntılı be-
timlemelerle anlatımına görsel bir zenginlik kattı. Toplumcu gerçekçi
Yaşar Kemal çizgide özellikle yaşadığı ve yakından tanıdığı Çukurova’yı, bu yöre insa-
(1923-2015)
nının doğayla, toprak ağalarıyla mücadelesini; toprak işçilerinin sorun-
larını eserlerinde konu edindi. Hikâye, roman, röportaj türünde eserler
verdi. Romanları birçok dile çevrilen yazar, çeşitli ödüller aldı. Sarı Sıcak
(hikâye); İnce Memed, Teneke, Ortadirek, Yer Demir Gök Bakır, Ölmez Otu,
Ağrı Dağı Efsanesi, Binboğalar Efsanesi, Demirciler Çarşısı Cinayeti, Yusuf-
çuk Yusuf, Yılanı Öldürseler, Al Gözüm Seyreyle Salih, Deniz Küstü, Karın-
canın Su İçtiği (roman); Yanan Ormanlarda Elli Gün, Çukurova Yana Yana,
Peri Bacaları, Bir Bulut Kaynıyor (röportaj) yazarın başlıca eserleridir.
Dil Bilgisi
1. Aşağıdaki cümleleri -verilen yönergeyi izleyerek- dil ve anlatım bakımından değerlendiriniz.
a. Cümlelerdeki dil ve anlatım kusurlarını (anlatım bozukluğu) tespit ediniz.
b. Cümlelerdeki anlatım bozukluklarının nedenlerini belirtiniz.
c. Anlatım bozukluklarını gidererek cümleleri hatasız biçimleriyle yazınız.
Toplantıda beş saat süreyle görüşülen konu sonuca bağlanamadı.
Anlatım bozukluğunun nedeni:
Cümlenin düzeltilmiş hâli:
Bu tasarı bir türlü görüşülmek üzere gündeme getirilmedi.
Anlatım bozukluğunun nedeni:
Cümlenin düzeltilmiş hâli:
Salonda çıt çıkmıyor, bütün konuklar kulak kabartmış, konuşmacıyı dinliyordu.
Anlatım bozukluğunun nedeni:
Cümlenin düzeltilmiş hâli:
264