Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | 5.Ünite
P. 28
5 ÜNİTE
YAZMA
a) Yazma Tür ve Tekniklerini Tanıma
Radyo oyunu, XIX. yüzyılın ikinci yarısından itibaren dünyada ve bizde radyonun başlıca türü ol-
muştur. Dünya radyo oyunları edebiyatının nitelikli örnekleri de Türkçeye çevrilmiş ve mikrofonda
seslendirilmiştir. Ankara, İstanbul ve İzmir radyolarında “Arkası Yarın” ve “Çocuk Bahçesi” adları
ile radyo oyunları yayımlanmıştır. Kuşak ve eğlence programlarında ise skeçlere ve parodilere sık-
lıkla yer verilmiştir.
Türkçe radyo oyunu edebiyatında radyo oyunu geleneğini oluşturmuş ilk özgün yazar Behçet Ne-
catigil’dir. Necatigil’e göre gerçek radyo oyunu, düşle gerçek arasıdır; gerçeküstü ögeler ve sembol-
lerle beslendiği gibi alegorik ve trajiktir. Yazarından, oyuncusundan, dinleyicisinden incelmiş bir
zevk ve saygı bekler; aynı zamanda düşündürücüdür. Sembollerden kuvvet alır, mecazla güçlenir;
şiire yakındır, şiirsel arka plan ister. Seçkin radyo oyunlarının önemli bir özelliği de tıpkı tiyatro
edebiyatında olduğu gibi bu metinleri okuyucunun edebiyat metni olarak okuyabilmesidir.
b) Uygulama
• Ünite boyunca okuduğunuz tiyatro metinlerinden bir bölümü ya da beğendiğiniz başka bir
tiyatro metnini radyo tiyatrosuna dönüştürünüz. Metni radyo tiyatrosuna dönüştürürken aşa-
ğıdaki özellikleri göz önünde bulundurunuz.
Dinleyicide konuşma yapan oyuncuyu seyrediyormuş duygusu uyandırmak için
metinde dramatik bir dil kullanınız.
Metinlerde kullanılan ve göze hitap eden tasvir gibi görsel unsurların yerini işitsel
ayrıntıların almasına dikkat ediniz.
230