Page 3 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 3

Türklerde Eğitim Ve Bilim


                 Türklerin eğitim anlayışında ahlak, terbiye, iyilik, cömertlik, sorumluluk ve bilgelik gibi de-
            ğerler ön plana çıkmıştır. Alp insan olmaya büyük önem verilmiş, alp insan olabilmek bir erdem
            olarak kabul edilmiştir.
                 Konargöçer  hayat  yaşayan  ilk  Türk  toplulukları,  sürekli  savaş  tehlikesiyle  karşı  karşıya
            oldukları için savaş sanatını iyi bilirlerdi. Ata binme, ok atma ve kılıç kalkan kullanma gibi eği-
            timler, çocuk yaşlardan  itibaren  disiplinli bir şekilde verilirdi. Silah kullanabilme gücüne sahip
            olan herkes, savaş araç ve gereçlerini kullanma eğitimi alırdı.
                 İlk Türk devletleri arasında yer alan Hunlar, özellikle askerî eğitime büyük önem vermiş-
            lerdir. Hun hükümdarı Mete Han’ın kurduğu askerî alandaki onlu sistem birçok ülkeye örnek
            olmuştur.
                 Temel geçim kaynağı hayvancılık olan Türkler, özellikle hayvan ürünlerini işlemeyi (et, süt,
            yoğurt, deri, yün vb.) iyi biliyorlardı. Ayrıca hayvan hastalıkları konusunda eğitimliydiler. Türk-
            lerde dokumacılık ve demir işlemeciliği de çok gelişmişti.

            Hun, Kök Türk ve Uygurlarda Eğitim
                 İlk Türk devletlerinden olan Hunlarda eğitim, Hunların ilk hükümdarı olan Teoman Döne-
            mi’nde başlamıştır. Bu ülkedeki eğitimin asıl gelişimi Hunların en ünlü hükümdarı Mete Han
            Dönemi’nde olmuştur. Mete Han Dönemi’nde; sivil, askerî ve siyasi alanla birlikte, eğitim ala-
            nında da önemli gelişmeler sağlanmıştır. Hunların okuryazar olduğu, Mete Han’ın Çin İmpa-
                                                                 ratoru’na  gönderdiği  mektuptan  anlaşıl-
                                                                 maktadır. Mete Han bu mektupta askerî
                                                                 zaferleri Tanrı’nın izniyle kazandığını an-
                                                                 latmıştır. Ayrıca Hun Dönemi’ne ait Esik
                                                                 Kurganı’nda çıkan gümüş bir çanakta 26
                                                                 harften oluşan yazıya rastlanmıştır (Gör-
                                                                 sel 5.4).
                                                                     Hunlarda; ata binme, ok atma ve kı-
                                                                 lıç kuşanma işleri çocuk denecek yaşlarda
                                                                 öğretilir, bu eğitimlerde baba önemli rol oy-
                                                                 nardı. Ayrıca eğitimin yaparak ve yaşaya-
             Görsel 5.4: Esik Kurganı’nda çıkan gümüş çanak ve tasviri  rak gerçekleştirilmesine de önem verilirdi.
                                                                      Kök Türklerin eğitim açısından Türk
                                                                 tarihine  yaptıkları  en  önemli  katkı,  38
            harften oluşan bir alfabeyi kullanıp günümüze kadar gelen Or-
            hun Yazıtları’nı bırakmış olmalarıdır. Orhun Yazıtları, bu dö-         BİLGİ NOTU
            nemde  yazının  Türkler  arasında  kullanıldığının  belgesi  niteli-
            ğindedir.                                                              Orhun Yazıtları VIII.
                 Orhun Yazıtları, Türk tarihine ait bilinen ilk yazılı eser ol-  yüzyılda Vezir Tonyukuk,
            ması açısından önemlidir. Türk milletine hitaben yazılan bu ya-   Kül Tigin ve Bilge Kağan
            zıtlar  Türk  milli  tarihi  ve  Türk  eğitim  tarihi  açısından  büyük   adına dikilmiştir. Bu yazıt-
            önem taşımaktadır. Orhun Yazıtları, destanlar gibi sözlü kül-     larda halka bilgi verilmesi
            türden yazılı kültüre geçiş için de önemli bir adımdır.           de amaçlanmıştır.
                 Kök Türkler Dönemi’ndeki eğitim, töre anlayışı içerisinde         Orhun Yazıtları, 1893
            gelişmişti  ve  Hunlardaki  eğitime  benzemekteydi.  Kök  Türk-   tarihinde Danimarkalı
                                                                              Wilhelm Thomsen (Vilhem
            lerdeki  eğitimin  Hunlardan  farklı  olan  yanı,  yazının  taşlara   Tomsen) tarafından okun-
            kazınmasıdır. Yazının taşlara kazınmış olması, Kök Türklerde      muştur.
            planlı bir eğitim anlayışının olduğunu gösterir. Kök Türklerde
            sözlü töre yazı ile gelişmiş, bilgiler artmış ve yaygınlaşmıştır.


                 SORU
                   “Söz uçar, yazı kalır.” sözünden ne anlıyorsunuz?






                                                          167
   1   2   3   4   5   6   7   8