Page 8 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 8

5. Ünite


                B) İLK TÜRK İSLAM DEVLETLERİNDE EĞİTİM VE BİLİM



                     HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
                  1. İnançların eğitime etkisi hakkında neler söyleyebilirsiniz?
                  2. Toplumun dinî inançlarının bilimsel gelişmelere etkisi konusunda neler söyleyebilirsiniz?



               5.2. İlk Türk İslam Devletlerinde Eğitim ve Bilim Faaliyetleri




                       Buğra Han Medresesi Vakıf Belgesi
                       Medresede bilim ve din adamları için bir toplantı yeri, bir cami, çalışma odaları,
                  kütüphane, halk için Kur’an okunan bir salon, edep öğretmeni için bir oda, küçük odalar,
                  avlu ve bahçe bulunacaktır.
                       Medresenin fakih (fıkıh bilgini) adı verilen bir müderrisi bulunacak, kendisine ayda
                  300 dirhem maaş verilecektir. Öğrencilerin tamamı için ayda 1500 dirhem burs (maaş)
                  verilecektir. Öğrencilerin maaşını dağıtan görevliye 50 dirhem, Kur’an öğreten öğretmene
                  100 dirhem verilecektir.
                                                                                Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, s. 22-23


                    Batı’nın bilime önem vermediği ve insan düşüncesinin baskı altında tutulduğu Ortaçağ’da,
               eğitim ve bilime önem veren İslam dini doğmuş, bu din, insanları öğrenmeye ve bilimsel çalışma-
               lar yapmaya yöneltmiştir.
                     Türkler kalabalık gruplar hâlinde İslam dinine geçince İslam dünyası, eğitim ve bilim ala-
               nında önemli gelişmeler göstermiştir. Geniş coğrafyalara hükmeden Türkler, bu topraklarda aç-
               mış oldukları eğitim ve bilim kurumları ile yetiştirdikleri bilim insanları sayesinde, bilimin geliş-
               mesine büyük katkıda bulunmuşlardır.
                    Karahan hükümdarları bilimsel faaliyetleri destekleyince yukarıdaki metinden de anlaşıla-
               cağı gibi bilim alanında önemli gelişmeler yaşanmış, Buhara, Semerkant, Taşkent, Balasagun,
               Kaşgar gibi şehirler bilim ve kültür merkezi hâline dönüşmüştür.
                    Bilim alanında yaşanan bu gelişmeler,
               halk  ile  devlet  arasındaki  ilişkileri  düzen-
               leyecek  kişilere  ihtiyaç  duyulmasına  yol
               açmıştır.  Yeni  Müslüman  olan  kalabalık
               grupların  İslamiyet  hakkında  bilgi  sahibi
               olmasını  sağlayacak  eğiticilere  ihtiyaç  du-
               yulmuş, bu ihtiyaçların karşılanması ama-
               cıyla, medreseler açılmış, bu medreselerde
               dinî eğitimin yanında müsbet bilimlere de
               yer verilmiştir. Bu eğitim hamlesiyle birlikte
               kültür ve sanat alanında önemli gelişmeler
               gösteren Karahanlılarda, birbirinden değer-
               li düşünür ve bilim insanları yetişmiştir.
                    Bu bilginlerden Kâşgarlı Mahmud, ilk
               Türk haritacısı ve filoloğudur (Görsel 5.11).
               Yusuf Has Hacip, bu dönemin diğer önemli
               düşünürü ve fikir adamıdır. “Âlimlerin ilmi,
               halkın  yolunu  aydınlatır.”  diye  bahsettiği
               eseri Kutadgu Bilig, önemli bir siyasetnâme   Görsel 5.11: Dünya haritası (Kâşgarlı Mahmud)
               ve nasihatnâmedir.





                                                            172
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13