Page 9 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 9

Türklerde Eğitim Ve Bilim


                 Büyük  Selçuklular,  gerek  Türk  tarihinde  ve  gerekse  dünya  tarihinde  medeniyete  önemli
            katkılarda bulunmuşlardır. Eğitim alanında yeni kurumlar oluşturarak Türklerin eğitimine kat-
            kıda bulundukları gibi bilime de gereken önemi vermişler, bilginlere ve sanatkârlara büyük saygı
            göstermişlerdir.
                 İlk Selçuklu medresesi 1040 yılında Tuğrul Bey tarafından Nişabur’da kurulmuş, Alparslan
            Dönemi’nde ise medreseler yaygınlaştırılmıştır. Selçuklularda öğretim ücretsiz hâle getirilmiş ve
            öğrencilere maaş bağlanmıştır.
                 Ünlü vezir Nizamülmülk, kendi adını taşıyan medresesine önemli bilim insanlarını toplayarak
            çok geniş bir kütüphane kurdurmuştur. Selçuklularda eğitim devletin bir görevi olarak algılan-
            mış ve eğitime çok büyük yatırımlar yapılmıştır. Alparslan Dönemi’nde Bağdat’ta Nizamiye Med-
            reseleri adıyla anılacak ve Türk eğitimini uzun yıllar etkileyecek kurumlar açılmıştır.

                NİZAMİYE MEDRESELERİNİN AÇILIŞ AMAÇLARI



                       Devletin Haşhaşiler gibi radikal örgüt ve mezheplere karşı korunması


                       Memur ihtiyaçlarının karşılanması ve din adamı yetiştirilmesi


                       Bilim insanlarının çalışmalarından faydalanılması


                       İslamiyet’e yeni geçen Oğuz topluluklarının inançlarının pekiştirilmesi


                       Yoksul ve yetenekli öğrencilerin topluma kazandırılması


                 Bu kurumlarda dinî bilgilerle birlikte pozitif bilimler de okutulmuştur. Benzer kurumların
            Avrupa’da daha sonra açılmış olması, bu medreselerin dünyanın ilk üniversiteleri olarak kabul
            edilmelerini sağlamıştır.
                 Bizanslı ünlü düşünür Psellos Konstantinos (Piselos Konstantinos); “Bağdat’ta kurulan
            Nizamiye Medreseleri’nde doğan yıldızlar, bir gün Bizans’ın güneşini söndürebilirler.” derken, bu
            medreselerin ilerideki rolüyle ilgili çok önemli bir gerçeğe değinmiş oluyordu. Bu medreselerde
            yetişen  âlimler  sayesinde,  birkaç  yıl  sonra  Bizans’ın  güneşi,  Selçuklular  karşısında  sönmeye
            başlamıştır.
                 Nizamiye Medreseleri, İslam dünyasının dört bir tarafından gelen yüzlerce öğrenciyi yetiş-
            tirmiş, başarılı devlet adamları ve bilim insanları yetiştirilmesinde çok önemli görevleri yerine
            getirmiştir.
                 Medreselerde aşağıdaki tabloda gösterilen ders programları uygulanmıştır.

              Tablo 5.1: Medreselerde Okutulan Dersler
              Din ve hukuk dersleri Dil ve edebiyat dersleri  Felsefe dersleri Müsbet bilim dersleri
                  ● Kur’an okuma       ● Arap Edebiyatı           ● Felsefe       ● Tıp
                  ● Tefsir             ● Fars Edebiyatı           ● Mantık        ● Cerrahi
                  ● Hadis              ● Nahiv ve Sarf (Dil Bilgisi)              ● Hesap
                  ● Fıkıh              ● Hitabet                                  ● Hendese (Geometri)
                  ● Kelam              ● Cerh ve Tadil (Hadis                     ● Müsellesat (Trigonometri)
                                      Araştırması )                               ● Nücum (Yıldız ilmi)
                                       ● Tarih                                    ● Hey’et (Gök bilimi)
                                       ● Edep                                     ● Tabiiyat (Doğa)

                                                                                  Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, s.44



                                                          173
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14