Page 13 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 13

Türklerde Eğitim Ve Bilim


             Kutadgu Bilig ve Dîvan-ı Lügati’t- Türk’e Göre Eğitim ve Bilim

                                                    İlk Türk İslam edebi eseri olarak kabul edilen Kutad-
                                                 gu Bilig’de (Görsel  5.16), mutluluğun temel şartının bil-
                                                 giye  bağlı  olduğu  ifade  edilmiştir.  Bu  kitaba  göre  insan
                                                  bilgili olursa uygun davranışları anlar ve yapar. Uygun
                                                   davranışları yapan kişi de mutlu olur. Kutadgu Bilig’de
                                                    bilginin önemi, “Bilgi ile göğe yol bulunur.” sözleri ile
                                                     ifade edilmiş, çocuk eğitimine ayrı bir önem verilmiş,
                                                     çocuklara erdem ve bilginin öğretilmesi gerektiği be-
                                                      lirtilmiştir.
                                                       Yusuf  Has  Hacip;  “Arapça  ve  Farsça  kitaplar  çok-
            Görsel 5.16: Kutadgu Bilig
                                              tur. Bizim dilimizle bütün hikmetleri toplayan (kitap) budur.
                                              Bu Türkçe koşukları yazdım sana, okurken unutma dua kıl
            bana.” diyerek Türkçeye verdiği önemi belirtmiştir. Yusuf Has Hacip’in yazdığı Kutadgu Bilig’de
            kullanılan kelime sayısı üç bin civarındadır. Bu kadar kelime içerisinde dört yüz yirmi Arapça ve
            seksen altı tane de Farsça kelime vardır. Herkesin anladığı bir Türkçe ile yazılan bu eser, İslam
            öncesi Türk dilinin gücünü de göstermektedir.
                 Kâşgarlı  Mahmud’un  yazdığı  Dîvan-ı  Lügat’it  Türk  adlı  eser,  Araplara  Türkçe  öğretmek
            amacıyla yazılmış ve eğitim tarihimizin en önemli eserleri arasında yer almıştır. Bu eser sadece
            bir sözlük değil, Türklere ait ilk haritanın da yer aldığı ve kadim Türk kültürünün anlatıldığı bir
            eserdir. Kâşgarlı Mahmud, Türk Dili’nin önemini anlatmak için günlük hayattan, atasözlerinden
            ve manzum eserlerden alıntılar yaparak eserini zenginleştirmiştir.
                 Bu eserde 7.500 Türkçe kelimenin Arapça karşılığı verilerek açıklanmış, Türkçenin öğretimi
            konusunda ses düzenine önem verilmiştir. Dönemin Türk boylarının şive ve ağızları da yansıtı-
            lan bu eserde, kelimelerin cümle içinde kullanılmasına yönelik örnekler de verilmiştir.
                 Karahanlılar  Dönemi’nde  yaşayan  Yusuf  Has  Hacip  ve  Kâşgarlı  Mahmud’un  çalışmaları,
            Türk Dili’nin gelişip zenginleşmesi, dil birliğinin sağlanması ve Türkçenin o dönemde bilim dili
            olduğunu göstermesi bakımından önemlidir.
                 Kâşgarlı Mahmud’a göre Türkler bilime bilig derlerdi. Türklerin bilime verdiği önem, Dîvan-ı
            Lügati’t Türk’te; “Devlet alâmeti bilgidir.” şeklinde ifade edilmiştir. Dîvan-ı Lügat’it Türk’te kitap
            yazılması ve okunması ile ilgili kırk kadar örnek cümlenin yer alması, Türklerde okuma ve bilgi
            edinme geleneğinin çok eski dönemlerden beri var olduğunu göstermektedir.

                  SIRA SİZDE


                            Kutadgu Bilig                          Dîvan-ı Lügati’t Türk
               Beylerden bilgili olanlardır ki,           Bilgin kimseyi hoş tutup, sözünü dinle!
               İyi yasalar koymuşlardır.                  Erdem kazan, öğrendiğini yaptığın işte kullan.
               Akıllı, bilgili, yumuşak huylu bey,        Oğlum sana fazileti miras bırakıyorum.
               Görev vermek için erdemli insanlar arar.   Bilgin adam bularak onun tarafına bak.

                                                                             Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, s. 31-37

                  Metinlerden hareketle, Kutadgu Bilig ve Dîvan-ı Lügati’t-Türk’te eğitim ve bilime
             verilen önem hakkında neler söyleyebilirsiniz?


               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................








                                                          177
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18