Page 18 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 18

5. Ünite


               Örgün Eğitim Kurumları                                                 BİLGİ NOTU


                    Sıbyan mektepleri                                                 Âmin Alayı, Osmanlı
                    Sıbyan mektepleri, genellikle mahallelerde ve cami etrafın-  Devleti’nde okula yeni
               da kurulduğu için bu okullar mahalle mektebi olarak da anıl-      başlayan çocuklar için
                                                                                 düzenlenen törene verilen
               mıştır. Bu ilk seviyedeki eğitim öğretim kurumları, 5-6 yaşla-    isimdi. Bu tören, çocukların
               rındaki çocuklara okuyup yazmayı, Kur’an-ı Kerim ve ilmihal       öğretmen tarafından sıraya
               bilgisi ile dört işlemden ibaret olan basit hesap bilgilerini ver-  geçirilmesi ile başlardı.
               meyi  amaçlamıştır.  Disiplini  temel  ilke  olarak  kabul  eden  bu   Sıraya geçen çocuklar,
               okullarda eğitim, medreselerde yetişen hocalar tarafından veri-   okula başlayacak olan
               lirdi. Sıbyan mektepleri; Taş mektep, mahalle mektebi, mekteb,    çocuğun evine ilahiler
               mektephane, muallimhane gibi isimlerle de anılmıştır.             söyleyerek gelir, okula
                                                                                 yeni başlayacak olan çocuk
                     Medreseler                                                  halkın da katılımıyla evden
                    Medreseler,  orta  ve  yüksek  seviyelerdeki  eğitim  öğretim   alınırdı. Bir müddet şehirde
               kurumlarıydı.  Ülkenin  ihtiyacı  olan  kültürü  veren  ve  ihtiyaç   dolaştırılan çocuğun okula
               duyulan elamanları yetiştiren bu okulların üst kademelerinde,     getirilmesi ile birlikte tören
               bilim dallarına göre ihtisaslaşma (uzmanlaşma) söz konusuy-       sona ererdi.
               du. İhtisas medreseleri arasında Darü’l-Hadis ve Darü’l-Tıp gibi
               alanlar  vardı.  Medreseler,  bireyler  tarafından  kurulmuşsa  da
               ayakta kalmaları için vakıflar onlara destek olmuştur. Medreselerin hocalarına müderris, mü-
               derris yardımcılarına muid, öğrencilerine ise danişmend (talebe, suhte) denilirdi.
                    Osmanlı Devleti’nin ilk medresesi, Orhan Bey tarafından İznik’te kurulmuş (Görsel 5.23) ve
               ilk müderris olarak da Dâvûd-i Kayserî atanmıştır. Fatih Dönemi’nde Ali Kuşçu gibi ünlü mü-
               derrisler görev yapmış ve bu hocalar Osmanlı’nın başlıca medrese hocaları arasında yer almıştır.

























                Görsel 5.23: İlk Osmanlı medresesi (İznik)
                    Osmanlı medrese sistemi, ilk dönemlerde Türkiye Selçukluları ve Anadolu beyliklerinde
               görülen medrese sisteminin devamı niteliğinde ortaya çıkmıştır. Fatih’in açtırdığı Sahn-ı Se-
               man Medresesi ile Osmanlı’da yüksek öğretim önemli bir noktaya gelmiştir. Bu medresede
               aklî ve naklî ilimlerin öğretilmesi amaçlanmıştır. Fatih zamanında açılan Sahn-ı Seman med-
               reselerinde tefsir, hadis, fıkıh, kelam, aritmetik ve geometri konularında eğitim verilmiş, öğ-
               rencilerin bir kısmı da Dârüşşifa’da bulunan hekimlerden usta-çırak yöntemiyle tıp bilimlerini
               öğrenmiştir. Sahn-ı Seman medreselerinde Molla Hüsrev gibi dönemin ünlü bilim insanları da
               görev yapmıştır.
                    Sahn-ı Seman medreseleri; müderris, bürokrat ve devlet adamı yetiştirerek toplumun ay-
               dınlatılmasında önemli görevler üstlenmişlerdir.





                                                            182
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23