Page 21 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 21

Türklerde Eğitim Ve Bilim


            Yaygın Eğitim Kurumları


                 Camiler
                 Osmanlı Dönemi’nde camiler din, ilim ve sanatı bünyesinde toplayan birer kültür merkezi
            konumundaydı. İslam dininin ibadet yeri olan camiler, aynı zamanda birer halk eğitim merkezi
            gibiydi. Buralarda halka dinî ve ahlaki eğitim verilir, bu eğitime isteyen herkes katılabilirdi.

                 Tekke ve Zaviyeler
                 Tekkeler, tarikat mensuplarına dil, din, sanat, musiki, ahlak ve spor gibi alanlarda eğitim
            veren yerlerdi. Buralarda halk, tasavvuf musikisi ve halk edebiyatı gibi alanlarda kendilerini ge-
            liştirirdi. Tekkelerin küçüklerine ise zaviye denilirdi.

                 Lonca Teşkilatı
                 Loncalar birer esnaf kuruluşudur. Meslek mensuplarının eğitiminde bir okul görevi gör-
            müşlerdir. Burada usta, kalfa ve çırak ilişkisi içerisinde eğitim verilmiştir.

                 Kütüphaneler
                 Kütüphaneler sayesinde aradığı bilgilere birinci kaynaktan ulaşan insanlar bilgi ve birikim
            sahibi olur, kendilerini geliştirerek aydınlanırdı. Bu nedenle kütüphaneler halkın eğitimi açısın-
            dan önemli bir yere sahipti.

                 Sahaflar
                 Sahaflar, ikinci el kitapların alınıp satıldığı yerlerdi. Buralarda son derece değerli eski kitap-
            lar da bulunurdu. Halk arzu ettiği zaman sahaflarda oturarak istediği kitabı okuma fırsatı bulur,
            orada ilmî sohbetler de yapardı.

                 Kıraathaneler
                 Kıraat, okuma anlamına gelen bir kelimedir. Kıraathane ise okuma evi anlamına gelmekte-
            dir. Bu mekânlar, insanların arkadaşlarıyla buluşup sohbet ettikleri yerlerdi. Buralarda kütüp-
            hane bölümü de bulunurdu. Kıraathaneye gelen halk şairleri ve meddahlar, oradaki insanlarla
            sohbet ederek halkın kültür açısından gelişmesine katkı sağlardı.

                 SORU

                   Örgün eğitim kurumları ile yaygın eğitim kurumları arasındaki farkları örnek vererek
              açıklayınız.




            Osmanlı’da Eğitimin Bozulma Nedenleri




                    “Fatih Sultan Mehmet Han, Sahn-ı Seman Medreselerini yaptırıp bu medresede
               kanuna göre iş görülsün ve eğitim verilsin diye vakfiyesine yazmış, Kelam (felsefe),
               akaid ve fen derslerinin okutulmasını bildirmişti. Sonra gelenler bu dersleri felsefiyattır
               diye kaldırdılar.”
                                                          Katip Çelebi, Mîzânü’l-Hak Fî İhtiyâri’l-Ahak, s. 9-10 (Düzenlenmiştir.)


                 Osmanlı Devleti’nde Fatih ve Kanuni zamanında zirveye ulaşan eğitim, XVI. yüzyılın sonla-
            rına doğru yönetim ve ekonomiye bağlı olarak  bozulmaya başlamıştır. Osmanlı Devleti’nin temel
            eğitim kurumları olan medreselerde, yukarıdaki metinde görüldüğü gibi pozitif ilimlere verilen
            önemin azalması ile birlikte eğitim ve öğretimde aksaklıklar ortaya çıkmıştır.







                                                          185
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26