Page 26 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 26

5. Ünite


               5.4. Tanzimat Sonrası Osmanlı Eğitim Sistemi

                    Osmanlı Devleti’nin ilk dönemlerinden Tanzimat Fermanı’nın ilanına kadar olan sürede eği-
               tim ve öğretim hayatında medreseler önemli bir yere sahip olmuştur. Medreselerin ilk dönemler-
               deki başarılı faaliyetleri, son dönemlerde yerini müspet ilimlerden uzak, deney ve gözleme önem
               vermeyen ezberci bir yapıya bırakmıştır.
                    Tanzimat Dönemi’nde yenileşme ve iyileştirme fikirleri yönetici kesimde kabul görmüş, lakin
               gelişmelere öncülük etmesi gereken eğitim öğretim kurumlarının bu konuda yeteri kadar yardım
               ve desteği olmamıştır. II. Mahmut Dönemi’nde Avrupa’ya öğrencilerin gönderilmesiyle birlikte,
               Avrupa’da eğitim gören öğrenciler önemli mevkilerde görev almıştır. Bu gençler, Batı kültürünün
               Osmanlı ülkesinde yayılmasını hızlandırmıştır.
                    Eğitimin  geliştirilmesi  amacıyla  yapılan  çalışmalar,  Batılı  anlamda  eğitim  veren  okullar
                                                             üzerinde  yoğunlaşmıştır.  Bu  dönemde  Meclis-i
                                                             Maarif-i Umumiyye  (Genel eğitim meclisi) idari
                                                             yapılanmayı yürüterek eğitim sistemindeki prob-
                                                             lemlerin çözümüne önemli katkı sağlamıştır.
                                                                  1869  Maarif-i  Umumiye  Nizamnâmesi  ile
                                                             eğitim  sistemindeki  sorunlara  köklü  çözümler
                                                             bulunmaya çalışılmıştır. Nizamnâme ile İlköğre-
                                                             tim (Mekteb-i İptidaî ve Mekteb-i Rüştiye) Orta-
                                                             öğretim (Mekteb-i İdadîye (Görsel 5.32) ve Mek-
                                                             teb-i Sultaniye) ve Yüksek öğretim (Dârülfünun)
                                                             olarak üç kısma ayrılmıştır. Bu bağlamda köylere
                                                             ve kasabalara rüştiye, kentlere idadî açılmasına
               Görsel 5.32                                   karar verilmiş, ayrıca merkezî şehirlere de Fran-
               Atatürk’ün mezun olduğu Manastır Askerî İdadîsi (Makedonya)  sız okulları örnek alınarak Sultaniye adlı okullar
                                                             açılması planlanmıştır.
                    Osmanlı Devleti’nde Tanzimat’ın ilanından sonra açılan okullar şu şekilde sıralanabilir.
                    İptidaî Mektepler
                     1862 yılında 360 sıbyan mektebinden 36 tanesi ibtidai mektep hâline getirilmiş ve bu okul-
               larda yeni usulde eğitim öğretim verilmeye başlanmıştır.

                    Rüştiyeler
                    Bugünkü  ortaokulların  karşılığı  olan
               rüştiye  mektebi  (Görsel  5.33),  II.  Mahmut
               tarafından  1839’da  açılmıştır.  Kız,  erkek  ve
               karma olarak askerî ve özel rüştiye şeklinde
               açılan rüştiyeler, bütün Osmanlı ülkesine ya-
               yılmıştır.
                    1867 yılına kadar yalnız Müslüman ço-
               cuklar  rüştiyelerde  eğitim  görürken,  bu  ta-
               rihten itibaren gayrimüslim çocuklar da bu-
               rada eğitim görmeye başlamıştır.
                                                              Görsel 5.33: Rüştiye sınıfı öğrencileri
                    İdadîler
                    Bu okullar bugünkü liselerin karşılığıdır ve dört yıllık rüştiyelerin üzerine üç yıl eğitim ver-
               mek amacıyla açılmıştır. Tüm Osmanlı vatandaşlarının bu okullarda eğitim alabilmeleri plan-
               lanmıştır.
                    SORU

                      Osmanlı Devleti, Tanzimat Dönemi’nde eğitim alanında neden daha çok Batı’yı örnek
                 almaya başlamıştır? Açıklayınız.






                                                            190
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31