Page 29 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 29

Türklerde Eğitim Ve Bilim


                 II. Abdülhamit Dönemi’nde eğitim alanında yapılan çalışmalar, uygulamalar ve yenilikler,
            Cumhuriyet Dönemi’nde yapılan eğitim alanındaki yenilik ve gelişmelere de öncülük etmiştir.

                  SIRA SİZDE

                    II. Abdülhamit Dönemi’nde açılıp Cumhuriyet Dönemi’nde de devam eden okul-
               ların isimlerini yazınız.


               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................



            Osmanlı Devleti’ndeki Azınlık Okulları ve Yabancı Okullar


                 Azınlık Okulları
                 Osmanlı  Devleti,  eğitim  kurum-
            larının  açılması  ve  yönetilmesi  konu-
            sunda Türk ve Müslümanlara tanıdığı
            serbestliği azınlıklar için de tanımıştır.
            Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fet-
            hinin  ardından  Rum  unsurlara  tanı-
            dığı  imtiyazlardan,  daha  sonra  diğer
            Hristiyan topluluklar ve Museviler (Ya-
            hudiler) de yararlanmaya başlamıştır.
                 Osmanlı Devleti’nde azınlıklar için
            açılan  ilköğretim, ortaöğretim  (Görsel
            5.37)  ve  yüksek  öğretim  kurumları
            bizzat azınlıklar tarafından kurulmuş,
            bu  okullar  gayrimüslim  cemaatler  ile
            gayrimüslim zenginler tarafından des-
            teklenmiştir.  Azınlıklar  için  yapılan
            okullar  genellikle  kiliselerin  etrafında   Görsel 5.37: Getronagan Ermeni Lisesi öğrencileri (İstanbul)
            açılmış, buralarda verilen eğitim de ki-
            lise aracılığıyla sürdürülmüştür.
                 İlk dönemler okuma yazma öğretilip dinî ve kültürel eğitimler verilen bu okullar devlet dene-
            timinden uzak kalmış, buralarda öğretmen olarak genellikle papazlar görev yapmıştır. Dünyada
            milliyetçilik hareketlerinin başlaması üzerine, azınlıkların açtığı Rum, Ermeni ve Yahudi okulları
            da milliyetçilik fikrinin yayılmaya başladığı kurumlara dönüşmüş, bu okullarda bağımsızlık pro-
            pagandaları yapılmıştır.

                  SIRA SİZDE

                    Azınlık okulları, Fransız İhtilali’ne kadar eğitim işleri ile uğraşırken Fransız İhti-
               lalinden sonra neden farklı çalışmalara yönelmiştir?



               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................
               .........................................................................................................................................................................................................................







                                                          193
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34