Page 29 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 29
Türklerde Eğitim Ve Bilim
II. Abdülhamit Dönemi’nde eğitim alanında yapılan çalışmalar, uygulamalar ve yenilikler,
Cumhuriyet Dönemi’nde yapılan eğitim alanındaki yenilik ve gelişmelere de öncülük etmiştir.
SIRA SİZDE
II. Abdülhamit Dönemi’nde açılıp Cumhuriyet Dönemi’nde de devam eden okul-
ların isimlerini yazınız.
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
Osmanlı Devleti’ndeki Azınlık Okulları ve Yabancı Okullar
Azınlık Okulları
Osmanlı Devleti, eğitim kurum-
larının açılması ve yönetilmesi konu-
sunda Türk ve Müslümanlara tanıdığı
serbestliği azınlıklar için de tanımıştır.
Fatih Sultan Mehmet’in İstanbul’u fet-
hinin ardından Rum unsurlara tanı-
dığı imtiyazlardan, daha sonra diğer
Hristiyan topluluklar ve Museviler (Ya-
hudiler) de yararlanmaya başlamıştır.
Osmanlı Devleti’nde azınlıklar için
açılan ilköğretim, ortaöğretim (Görsel
5.37) ve yüksek öğretim kurumları
bizzat azınlıklar tarafından kurulmuş,
bu okullar gayrimüslim cemaatler ile
gayrimüslim zenginler tarafından des-
teklenmiştir. Azınlıklar için yapılan
okullar genellikle kiliselerin etrafında Görsel 5.37: Getronagan Ermeni Lisesi öğrencileri (İstanbul)
açılmış, buralarda verilen eğitim de ki-
lise aracılığıyla sürdürülmüştür.
İlk dönemler okuma yazma öğretilip dinî ve kültürel eğitimler verilen bu okullar devlet dene-
timinden uzak kalmış, buralarda öğretmen olarak genellikle papazlar görev yapmıştır. Dünyada
milliyetçilik hareketlerinin başlaması üzerine, azınlıkların açtığı Rum, Ermeni ve Yahudi okulları
da milliyetçilik fikrinin yayılmaya başladığı kurumlara dönüşmüş, bu okullarda bağımsızlık pro-
pagandaları yapılmıştır.
SIRA SİZDE
Azınlık okulları, Fransız İhtilali’ne kadar eğitim işleri ile uğraşırken Fransız İhti-
lalinden sonra neden farklı çalışmalara yönelmiştir?
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................
193