Page 31 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 31

Türklerde Eğitim Ve Bilim


            Ç) CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE EĞİTİM VE BİLİM



                  HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
               1. Size göre eğitim ve öğretim arasındaki fark nedir? Açıklayınız.
               2. Bilimsel gelişmeler insanların hayatını kolaylaştırır mı? Örnek vererek açıklayınız.



            5.5. Cumhuriyet Dönemi’nde Eğitim ve Bilim Alanındaki Gelişmeler



                         “...Memleketin aydınlanması uğruna yapacağımız şeyler, bugün için eğitimimizin
                    geleceğine dayanak olacak bir temel kurmaya yeterli değildir. Ancak elverişli ve yeterli
                    koşullar ile araçları elde edinceye kadar geçecek olan savaş günlerinde bile, tam bir
                    özenle işlenip çizilmiş bir ulusal eğitim programı yapmalı, eldeki eğitim ve öğretim ku-
                    ruluşlarımızı verimli bir çabayla çalıştıracak esaslar hazırlamaya bakmalıyız.”
                                                                               Mustafa Kemal ATATÜRK


                 Mustafa Kemal, Millî Mücadele’nin henüz sonuçlanma-
            dığı bir ortamda, Maarif Kongresi’ni (1921) toplayarak eğiti-
            me ve bilime büyük önem verdiğini göstermiş, bu kongrede
            yaptığı konuşmada Türkiye’nin millî bir eğitim sistemi kur-
            ması gerektiğini vurgulamıştır.
                 1922 yılı ekim ayında Bursa’da öğretmenlere seslenir-
            ken; “Milletimizin siyasi ve içtimai hayatı ile fikri terbiyesin-
            de rehberimiz ilim ve fen olacaktır… İlim ve fen nerede ise
            oradan alacağız ve milletin her ferdinin kafasına koyacağız.
            İlim ve fen için kayıt ve şart yoktur.” demiştir.
                 Millî Mücadele kazanılıp 29 Ekim 1923’te Cumhuriyet
            ilan  edildikten  sonra,  siyasi  ve  ekonomik  alanlarla  birlikte
            hukuk ve kültür alanlarında da birçok değişim yaşanmıştır.
            Atatürk, tebeşiri eline alarak kara tahtanın başına geçmiş,
            Başöğretmen unvanıyla halka ders vermiş ve halkın eğitim
            düzeyinin yükselmesi için özel çaba sarf etmiştir (Görsel 5.39).  Görsel 5.39: Mustafa Kemal yeni harfleri tanıtıyor.
                 Mustafa  Kemal  Atatürk,  eğitimin  temel  hedeflerinin
            gerçekleştirilmesi ve hedefe ulaşacak eğitim politikalarının tespit edilmesi için 1924-1934 yılları
            arasında altı defa rapor hazırlatmıştır. Bu raporlar doğrultusunda eğitimin çağdaş ilkeleri ortaya
            çıkarılmaya çalışılmış, böylece eğitimin yaşanılan çağa uygun laik, akılcı, bilimsel, karma, disip-
            linli ve işe yarar olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
                 Eğitimin ülke kalkınmasını hedeflemesi ve kendine güven duyan nesiller yetiştirmesi gerek-
            tiği vurgulanmış, eğitim ülküsünün Türkiye’nin bağımsızlığına, kendi benliğine ve millî gelenek-
            lerine uygun olması kararlaştırılmıştır.

                 SORU
                   Mustafa Kemal Atatürk’ün eğitim anlayışı hakkında neler söyleyebilirsiniz?


                 Cumhuriyet Dönemi’nde çocukların; bedensel, zihinsel ve duygusal gelişimlerinin iyi yönde
            gerçekleşmesini sağlamak ve çocukları temel eğitime hazırlamak amacıyla okul öncesi eğitime
            büyük önem verilmiştir.
                 Bu dönemde ilköğretim alanında önemli gelişmeler yaşanmıştır. 1924 Anayasası’nda ilköğ-
            retimin zorunlu ve parasız olduğu karara bağlanmış, bu kararla ilköğretim yaygınlaştırılarak
            herkesin okuryazar olması için çalışılmıştır.




                                                          195
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36