Page 36 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 36
5. Ünite
D) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplandırınız.
16. Türkler geçmişten günümüze kadar 12 19. “Ahilerde mesleki eğitim uygulamalı ola-
Hayvanlı Takvim, Celalî Takvimi, Hicrî rak iş başında verilirdi. Akşamları ise za-
Takvim, Rumî Takvim ve Miladî Takvim viyelerde okuma-yazma öğretilir, dinî ve
gibi birçok takvim kullanmıştır. Kullanı- ilmî bilgiler de verilirdi. Ünlü şair Bâkî,
lan bu takvimlerin bir kısmını kendileri bir saraç çırağı olarak böyle bir eğitimden
geliştirmiş, bir kısmını da başka medeni- geçmiştir.”
yetlerden almışlardır. Bu bilgilerden hareketle Ahilikle ilgili
Metinden hangisi çıkarılamaz? olarak
A) Türkler bilime önem vermiştir. I. Ülkedeki tüm eğitim faaliyetlerini
B) Türklerin kendi geliştirdiği takvimler düzenlemişlerdir.
de vardır. II. Edebiyat eğitimi de almışlardır.
C) Türklerde astronomi gelişmiştir. III. Eğitim faaliyetlerini medreselerde
D) Medeniyetler etkileşim içindedir. sürdürmüşlerdir.
E) İlk takvimi Türkler geliştirmiştir. yargılardan hangilerine ulaşılabilir?
A) Yalnız I B) Yalnız II C) I ve II
17. Türklerde demircilik büyük önem taşırdı. D) II ve III E) I,II ve III
Demir madeni, silah yapımının yanında
kap kacak yapımında da kullanılırdı. 20. Aşağıdakilerden hangisi Nizamiye Med-
İlk Türk devletlerinde hayvancılık temel resesi’nin açılma nedenlerinden biri
geçim kaynaklarından birisi olduğu için değildir?
Türkler hayvansal ürünlerin üretiminde A) İslam dinini daha iyi kavratmak
ileri seviyeye ulaşmışlardır. B) Yoksul öğrencilerin eğitim almasını
Metinden hangisi çıkarılabilir? sağlamak
A) Türkler ticarette ileri bir noktaya var- C) Asker yetiştirmek
mışlardır. D) Memur yetiştirmek.
B) Türkler demiri birçok alanda kullan- E) Haşhaşilerle mücadele etmek
mışlardır.
C) Türklerde temel geçim kaynağı tarım- 21. Osmanlı Devleti’nin eğitim kurumları
dır. hakkında aşağıda verilen eşleştirme-
D) İlk Türk devletlerinde astronomi geliş- lerden hangisi doğrudur?
miştir. A) Sanayi-i Nefise Mektebi: Güzel sanat-
E) Yoğurt yalnız Türkler tarafından kul- lar okulu
lanılmıştır. B) İdâdi: Ortaokul
C) Darü’l Fünûn: Askerî yüksek okul
18. Osmanlı Devleti’nin Duraklama Döne- D) Rüştiye: Lise
mi’nde müderrisliklerin para ve hatır-gö- E) Darü’l Muallimat: Erkek öğretmen
nül yoluyla layık olmayanlara verilmesi, okulu
yeteneksiz müderrislerin çoğalmasına
yol açmıştır. İlmî rütbelerin kanunsuz 22. Atatürk Dönemi’nde yapılan inkılap-
bir şekilde ulema ve devlet adamlarının lardan
çocuklarına verilmesi de eğitimin iyice I. Tevhid-i Tedrisat Kanunu’nun çıkarıl-
bozulmasına sebep olmuştur. ması
Metinden hangisi çıkarılamaz? II. Harf inkılâbı
A) İltimas ve rüşvet yaygınlaşmıştır. III. Üniversite reformu
B) Eğitim seviyesi düşmüştür. IV. Soyadı kanunu
C) Liyakatsiz insanlar öğretmen olmuştur. hangisi veya hangileri eğitim ile ilgilidir?
D) Kanunlara aykırı davranılmıştır. A) I ve II B) Yalnız IV C) II ve III
E) Örgün eğitimden vazgeçilmiştir. D) I, II ve III E) II, III ve IV
200