Page 28 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 28

5. Ünite


               II. Abdülhamit Dönemi’nde Eğitim

                    II.  Abdülhamit  Dönemi’nde  Maarif-i  Umumiye  Nezareti,  Eğitim  Bakanlığı  olarak  yeniden
               düzenlenmiştir. Bu dönemde eğitime önem verilmiş; Arapça, Fransızca ve fen alanlarında dersler
               veren özel okullarla birlikte, il ve ilçelere yeni rüştiye ve idadîler açılmıştır. Meslek okulları ve
               yüksek okulların da sayısı artırılarak eğitim yaygınlaştırılmaya çalışılmıştır.
                    Türk demokrasi tarihinin ilk anayasası olan Kanun-i Esasi, II. Abdülhamit’in tahta çıkma-
               sıyla birlikte ilan edilmiş ve bu anayasada eğitimin her vatandaşın hakkı olduğu ifade edilerek
               ilköğretim anayasa ile zorunlu hâle getirilmiştir.
                    Günümüzde öğretim basamaklarına göre belirlenmiş olan eğitim teşkilatının temeli, II. Ab-
               dülhamit Dönemi’nde yapılan eğitimin modernleştirilmesi çalışmaları ile birlikte atılmıştır. Eği-
               tim teşkilatı içerisinde istatistik kaleminin kurulması ve çalışmaların sayısal verilere dayalı ola-
               rak devam etmesi, bu dönemde eğitim açısından yaşanan önemli gelişmelerdir.
                    Bu  dönemde  yaşanan  en
               önemli eğitim reformu yükseköğ-
               retim  alanında  gerçekleşmiştir.
               Mülkiye  ve  harbiye  mektepleri
               genişletilmiş, okul çeşitliliği açı-
               sından bir zenginlik yaşanmıştır.
               Kız  idadîsi  ve  engelliler  için  ilk
               kez eğitim başlatılmıştır (Görsel
               5.35).
                    Bu  dönemde  okul  ve  sınıf
               ortamının  yeniden  düzenlenme-
               si  sağlanmış,  yeni  ders  araç  ve
               gereçleri kullanılmaya başlamış,
               genel  ve  özel  yeni  öğretim  yön-  Görsel 5.35
               temleri  denenmiştir.  Bütün  bu   Engelli okulu öğrencileri işaret diliyle “Padişahım çok yaşa!” yazarken çekilmiş fotoğraf
               yapılanların  yanında,  meslek
               okullarına ayrı bir önem verilmiş, kız okulları açılmış, askerî okullar da yeniden düzenlenmiştir.
               Bu dönem okullaşma oranı açısından zirveye çıkılan bir dönem olmuştur.
                    İlk kez açılan veya geliştirilen modern eğitim kurumlarından; Mülkiye Mektebi, Hukuk Mek-
               tebi, Sanayi-i Nefise Mektebi, Gülhane Tababet Tatbikatı Mektebi (Görsel 5.36) gibi eğitim ku-
               rumları, isimleri değişse de günümüzde varlıklarını devam ettirmiştir. Bunların yanında; baytar
               (veteriner) mektebi, polis ve gümrük okulları da günümüze kadar ulaşan eğitim kurumları ara-
               sında yer almıştır.


















               Görsel 5.36: Gülhane Tababet Tatbikatı Mektebi (İstanbul)

                    İslam dünyasının gerçek anlamda ilk modern üniversitesi olan İstanbul Üniversitesi ve Tür-
               kiye’deki üniversitelerin temelini teşkil eden Dârülfünûn, bu dönemin en seçkin eğitim kurum-
               ları arasında yer almıştır.






                                                            192
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33