Page 17 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 17

Türklerde Eğitim Ve Bilim


            C) OSMANLI DEVLETİ’NDE EĞİTİM VE BİLİM



                  HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
               1. Eğitimin hayatınızdaki yeri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
               2. Devletlerin gelişmesinde bilimin ne gibi katkıları vardır?






            5.3. Tanzimat Öncesi Osmanlı Devleti’ndeki Eğitim ve Bilim




                    “Fatih  Sultan  Mehmet,  İstanbul’u  dönemin  ilim  merkezi  hâline  getirmek  için
               devrin ünlü bilginlerini sarayına davet etmişti. Fatih’in İstanbul’a davet ettiği bilim
               adamları arasında ünlü astronom ve matematikçi Ali Kuşçu da vardı. Ali Kuşçu’nun Se-
               merkant’tan  yola  çıktığını  duyan  Fatih,  onu  Akkoyunlu-Osmanlı  sınırında  karşılamak
               üzere bazı adamlarını gönderdi. Ali Kuşçu’nun rahat etmesini sağlamak amacıyla da onun
               konaklayacağı her yer için 1000 akçe harcırah ayrılmasını ferman buyurdu.”
                                                                       Ahmet Kankal, Ali Kuşçu, s. 110 (Düzenlenmiştir.)


                 Yukarıdaki metinden de anlaşılacağı gibi Osmanlı devlet yöneticileri eğitime büyük önem
            vermiş, eğitimin gelişmesi için  başka bölgelerden  bilim insanlarını ülkesine davet ederek onlara
            hürmet göstermiştir.
                 Osmanlı Devleti’nde eğitime terbiye, öğretime de genel olarak tâlim (bilgi kazandırma) de-
            nilirdi. Osmanlı eğitim sisteminin hedeflediği insan modeli; bilgili, becerikli, cesur, dayanışmacı,
            toplum düzenini bozmayan ve değerlerine bağlı bir insan tipiydi.
                 Osmanlı Devleti’nde eğitim, Tanzimat Dönemi’ne kadar her düzeyde ücretsizdi. Eğitimin ilk
            basamağı olan sıbyan mekteplerinde kadın erkek herkes okuma yazma ve günlük hayatta kulla-
            nacağı basit hesaplar ile temel dinî bilgileri öğrenirdi.
                 Medreseler,  Klasik  Dönem  Osmanlı  eğitim  sisteminde  orta  ve  yüksek  derece  eğitim  ve-
            ren örgün eğitim kurumlarıydı. Sivil bir eğitim kurumu olan medreseler, daha çok ilmiye sı-
            nıfı  mensuplarını  yetiştirirdi.  Enderun  bir  saray  okulu  olduğu  için  devletin  yüksek  dereceli
            memurları ile seyfiye sınıfı denilen askerî bürokratlar burada yetişirdi. Osmanlı Devleti’nde eği-
            tim sistemi örgün ve yaygın eğitim olmak üzere iki kısma ayrılırdı (Şema 5.1). Örgün eğitim, belli
            bir mekânda planlı ve programlı yapılan eğitimdi. Yaygın eğitim ise örgün eğitim dışında kalan
            bütün eğitim faaliyetleriydi.


                                       KLASİK DÖNEM OSMANLI EĞİTİM SİSTEMİ



                              Örgün Eğitim                                    Yaygın Eğitim
                  ● Sıbyan mektebi     ● Saray eğitimi            ● Camiler            ● Kıraathaneler
                  ● Medreseler       1.  Enderun                  ● Tekkeler ve zavi-    ● Muvakkithane ve
                  ● Askerî eğitim    2.  Harem                   yeler                rasathaneler
                                     3.  Şehzadegân eğitimi       ● Kütüphaneler       ● Lonca
                                                                  ● Dergâhlar          ● Konaklar
                                                                  ● Sahaflar

            Şema 5.1: Klasik Dönem Osmanlı eğitim sistemi





                                                          181
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22