Page 10 - Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi 11 | 5.Ünite
P. 10

5. Ünite



                     SIRA SİZDE


                       Selçuklu Sultanı Alparslan, bir gün Nişabur’da bir caminin kapısında perişan
                  kılıklı gençler görüp bunların kim olduklarını vezir Nizamülmülk’e sormuştu. Vezir;
                  “Bunlar insanların en şereflileri, dünya zevki bulunmayan ilim araştırıcılarıdır.” deyince,
                  Alparslan onlara bir yurt yapılması ve maaş bağlanmasını emretmiştir.
                       Alparslan’ın oğlu Sultan Melikşah, kendisini ziyaret etmeyen bilim insanı Sandali’ye
                  bunun nedenini sorunca; “Sizin, hükümdarların en iyisi olmanız için ve benim de âlim-
                  lerin en kötüsü olmamam için ziyaretinize gelmiyorum. Çünkü en iyi hükümdar, âlimleri
                  ziyaret eden, en kötü âlim de hükümdarın ziyaretine koşandır.” diye cevap vermiştir.
                                                                                  Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, s. 43


                      Yukarıda verilen örneklere bakarak, Selçuklularda eğitim ve bilime verilen önemi
                  açıklayınız.

                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................
                  .........................................................................................................................................................................................................................




                     İslam tarihinde medreselerin yanında mescit, ribat, tekke ve zaviyeler de eğitimde önemli
               bir yere sahipti.
                    Hz. Muhammed Dönemi’nde Medine’de açılan ilk mescitle birlikte, mescitler İslam tarihinde
               eğitim öğretim merkezi hâline dönüşmüş, daha sonraki dönemlerde de eğitim öğretim merkezi
               olmaya devam etmiştir. Ancak zamanla öğrenci sayıları artıp ders programları genişleyince, mes-
               citler eğitim öğretim alanında yetersiz kalmıştır.
                     Özellikle kelam ve diğer bilim dallarının karşılıklı tartışma esasına dayanması sonucunda
               oluşan eğitim tarzı mescitlerin sessizliğini bozmuş, bu nedenle de eğitim öğretim işleri mescit ve
               camilerden medreselere geçmiştir. Medreselerin açılmasına rağmen mescit ve camilerde kısmen
               eğitim öğretim faaliyetleri devam etmiştir.
                    Kervansarayların  ilk  örneği  olan  ri-
               batlar,  büyük  merkezlerde  sadece  sa-
               vaşçılar  için  yapılmışken,  daha  sonra-
               ki  dönemlerde  İslam  ilimleri  ile  uğraşan
               gençlere de kapılarını açmıştıır. Ribatlar-
               da kalan bu öğrenciler, din ilimlerine ait
               konularda kendilerini geliştirirken ihtiyaç
               hâlinde  şehrin  savunmasında  askerî  bir
               kuvvet  olarak  da  kullanılmıştır.  Ribatla-
               rın yanında varlıklarını sürdüren tekke ve
               zaviyeler (Görsel  5.12) ise; ibadet, eğitim,
               ziyaret, barınma, beslenme ve temizlenme
               gibi ihtiyaçların karşılanmasını sağlamıştır.
               Tekke  ve  zaviyelerdeki  eğitim  sisteminde,   Görsel 5.12: Hacı Bektaş-ı Veli tekkesi (Kırşehir)
               medreselerde olduğu gibi öğrencinin davra-
               nışlarını değiştirerek onları olgunlaştırma amaçlanmıştır.
                    Daha çok yaparak ve yaşayarak öğrenme yöntemi uygulanan tekke ve zaviyelerde, derviş ile
               şeyhi arasında birebir eğitim anlayışı uygulanmaktaydı. Tekke ve zaviyelerde verilen eğitim, İslam
               dininin yayılmasında ve Anadolu’ya yapılan Türk göçleri sonucu yaşanan toplumsal sorunların
               giderilmesinde önemli rol oynamıştır.





                                                            174
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15