Page 126 - Yönetim Bilimi (Tüm Kitap)
P. 126

Yönetim Bilimi






                                                                  Okuma Parçası
                     Aşağıdaki metni okuduktan sonra, eğitimin açık sistem özellikleri
                     ile ilgili görüşlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

                                     Eğitim Sistemi Neden Bir Açık Sistemdir?
                     En az bir amacı gerçekleştirmek üzere çevreden girdi alan, bunları işle-
                     yerek çıktılar elde eden ve bu çıktılara ilişkin dönüt alan sistemler açık
                     sistemdir. Bu tanımdan yola çıkarak eğitim sistemine bakıldığında, eği-
                     tim sisteminin açık bir sistem olduğu görülmektedir.
                     Eğitim Sisteminin Amacı: Eğitim, “bireyin davranışında kendi yaşan-

                     tısı yoluyla ve kasıtlı olarak istendik değişme oluşturma süreci” olarak
                     tanımlanmaktadır. Bu durumda, bireyde oluşturulmak istenen “istendik
                     davranışlar”, eğitimin amacı olarak kabul edilebilir.
                     Eğitim Sisteminin Alt Sistemleri: Her derece ve türdeki okullar, eğitim
                     sisteminin birer alt sistemi konumundadır. Bu okullar, eğitim sisteminin
                     amacını gerçekleştirmeye hizmet eden bütün etkinlikler ile eğitimi ger-
                     çekleştirmektedir.

                     Eğitim Sisteminin Girdileri: Öğrenciler, personel, bilgi, yatırım, araç  ve
                     gereç, eğitim sisteminin girdilerini oluşturur. Bir programa katılan öğren-
                     cilerin yetenekleri, gelişmişlik düzeyleri, ilgi, tutum ve kişilikleri, öğrenci
                     girdisi için belirleyici olan özelliklerdir.
                     Eğitim Sisteminin Çıktıları: Bunlar, öğrencilerin kazanabildikleri hedef
                     davranışlar, programda yer almayan istendik ve istenmedik davranışlar,
                     okulda yapılabilen ürünler, bunlardan elde edilen kazanç ile yeni dene-
                     yimdir. Daha önce de belirtildiği gibi, işlemler sonucu elde edilen ürün,

                     sistemin amaçlarına ne kadar uygunsa sistemin o kadar etkili ve verimli
                     çalıştığı söylenebilir. Eğitimde çıktıların amaca uygunluğuna, öğrenci se-
                     viyesine bakılarak karar verilebilir.
                     Eğitim Sisteminde Dönüt: Sistemdeki girdilerin, işlemlerin ve çıktıların
                     niteliği ve amaca uygunluğu konusunda sisteme bilgi verme, açık sistemi
                     diğerlerinden ayıran bir özelliktir. Eğitim sistemi, geçerli ve güvenilir ölç-
                     me araçlarıyla değerlendirilmeli ve gerekiyorsa yeniden düzenlenmelidir.

                     Eğitim Sisteminde Çevre: Eğitim sistemi, içinde bulunduğu çevreden
                     öğrenci alır, yetiştirir ve tekrar topluma verir. Bu bağlamda eğitimin çev-
                     resi, bütün bir toplumdur.

                                                                    (Kısaltılarak sadeleştirilmiştir.)
                                                                       http://www.academia.edu.tr



            124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131