Page 173 - Değerler Eğitimi Aile ve Toplum
P. 173

SABIR
                      SABIR BAĞI                          9                 Aile ile İrtibatlı Etkinlik

          Etkinliğin   Sabrın aile içi bağlara katkısını fark edebilme.
          Amacı
          Etkinliğin   Bu etkinlik, öğrencilerin yaşanan sorunlar karşısında gösterilen sabrın aile içi ilişkilere olumlu
          Açıklaması  etkisini kavramaları için hazırlanmıştır.
                      Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur ve sorular sözlü olarak cevaplanır. Görevle ilgili
                      bilgi verilir. Kontrol listesi doldurulur.
          Araç Gereç  Etkileşimli tahta, “Kimdir bu?” etkinlik kâğıdı              Süre  30 dk.


          ETKİNLİĞİN UYGULANMASI

          1.   Öğrencilerden aşağıdaki metinleri okumalarını ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.


                                                SABRIN TÜRLERİ
           Sabır, hayatın her alanında ihtiyaç duyulan bir değerdir. Sadece olumsuz durumlarda değil bazı
           güzelliklerin gerçekleşmesini umduğumuzda da sabra ihtiyaç duyarız (1). Pozitif psikolojide sabır
           hem duygusal hem de bilişsel açılardan değerlendirilmiştir. Buradan hareketle psikolojide sabır,
           sabır duygusu ve sabır davranışı şeklinde iki alt grupta incelenmiştir. Sabır duygusu, sabrın
           duyuşsal yönünü ifade eder ve içsel bir durum olarak görülür. Sabır davranışı ise güçlük ve zorluk
           içeren olaylara karşı verilen tepkiyi ifade eder ve daha çok dışa dönüktür (2).
                                                                           Yazar tarafından hazırlanmıştır.
                                                                                      Kaynak 1: Doğan, (2017)
                                                                               Kaynak 2: Doğan ve Gülmez, (2019)



                                                                                   MAKUL ÇÖZÜM
                                            İnsan, ailesinde her şey güzel gitsin diye bekler ama bu, işin
                                            doğasına aykırıdır. İnsan ve toplum hayatında olduğu gibi aile
                                            hayatında da bunalım dönemleri vardır ve bu dönemlerde
                                            kaçınılmaz olarak kriz yaşanır. Daima krizi kazanıma
                                            dönüştürme yönünde gayret sarf edebilmek gerekir. İçgüdüsel
                                            ve duygusal tepkiler sorunu sadece büyütür. Yanlış tepkiler,
                                            üstesinden gelinebilir sorunları çözümsüzleştirerek aile
           Görsel 5.13.                     birliğini kopma noktasına götürebilir. Böyle durumlarda
           sabırsız ve duygusal davranmak yerine mücadele etmek gerekir. “Bir işin çabuk olmasını istiyorsan
           sabırlı ol.” diye güzel bir söz vardır. İnsan, hayatının bazı dönemlerinde birtakım sorunlara
           sabretmek zorunda kalabilir. Ama aile bireyleri bu sorunlara doğru çözümler bulabildikleri takdirde
           aralarındaki ilişkinin daha da güçleneceğini göreceklerdir. Önemli olan bu gibi imtihanlardan
           başarıyla çıkabilmektir. Açık iletişim yöntemleriyle her aile kendi içinde farklı çözümler geliştirebilir.
                                                                            Kaynak: Tarhan, (2009), (Düzenlenmiştir.)


              a)  “Bir işin çabuk olmasını istiyorsan sabırlı ol.” sözü sizler için ne ifade ediyor?
              b)  Aile içi çatışmaların çözümünde sabrın işlevi ne olabilir?
              c)  Aile içi bağları güçlendiren sabrın özellikleri neler olabilir? Düşüncelerinizi açıklayınız.
              ç)  Bireyleri sabırlı davranmaya özen gösteren ailelerin özellikleri neler olabilir?








                                                                                    Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
          172                                                                                                                                                                                                      173
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178