Page 42 - Değerler eğitimi ramazan ayı etkinlik kitabı
P. 42
10
RAMAZANDA BİR GÜN Sınıf İçi Etkinlik
Etkinliğin Ramazan günlerini sünnete uygun geçirmenin önemini kavrayabilme.
Amacı
Bu etkinlik, öğrencilerin ramazan günlerini Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hayatını örnek alarak
planlayabilmeleri için hazırlanmıştır.
Etkinliğin
Açıklaması Etkinlik etkileşimli tahtada açılır. Metin okunur ve video izlenir. Sorular sözlü olarak cevaplanır.
Bilgi grafiği tamamlanır. Kontrol listesi doldurulur.
İlişkili Sorumluluk, öz denetim
Değerler
Araç Gereç Etkileşimli tahta Süre 30 dk.
ETKİNLİĞİN UYGULANMASI
1. Öğrencilerden aşağıdaki metni okumalarını ve soruyu cevaplamalarını isteyiniz.
HZ. MUHAMMED (S.A.V.) DÖNEMİ RAMAZAN GÜNLÜĞÜ
Hz. Muhammed (s.a.v.) ramazanda insanları oruç tutmaya teşvik ederdi. Kendisi sahuru geç vakte
bırakır ve iftarda acele edilmesi hususunda insanları uyarırdı. Oruçlu kimselere gündüzlerini
ibadetle geçirmelerini, kavga ve münakaşadan uzak durmalarını söyler; günlük hayatlarına devam
ederken de orucun kendileri için bir engel olmayacağını yaşantısıyla gösterirdi. İftar yemeği
vermeye ve iftar vakti duaya teşvikte bulunan Hz. Muhammed’in (s.a.v.) kendisi de sahabeden
birçok kimseyi “mübarek yemek” olarak nitelediği sahur ve iftar yemeğine davet eder, iftar vakti
çeşitli dualar yapardı. Manevi anlamda yeniden bir diriliş olan ramazanın gecelerini de ihya
etmenin önemine değinen Hz. Muhammed (s.a.v.), gecelerini teravih ve benzeri nafile namazlarla
ihya ederdi. Özellikle ramazanın son on günü itikâfa (mescitte ibadet, Allah’a yakınlık elde etme
niyetiyle bir süre durmak) çekilerek Kadir Gecesi’ni aramaya çalışan Hz. Muhammed (s.a.v.), onun
son on gününde olabileceğini söylerdi. Yine Kur’an-ı Kerim’in indirildiği bu ayda Hz. Muhammed
(s.a.v.), Kur’an okumaya ayrı bir önem verirdi. Her gece o zamana kadar kendisine indirilen ayetleri
Cebrail’e (a.s.) arz ederek mukabele geleneğinin oluşmasını sağlamıştır.
Atalay, (2014), (Düzenlenmiştir.)
a) Hz. Muhammed'i (s.a.v.) örnek alarak ramazanı ihya etmek için neler yapabilirsiniz?
2. Öğrencilerden karekodu verilen videoyu izlemelerini ve soruları cevaplamalarını isteyiniz.
http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/KarekodGoster.ashx?Id=9795
a) Videodan hareketle işinin zorluklarına rağmen oruç tutan bireylerin coşkusu nasıl
açıklanabilir?
b) Oruç tutan bireylerin günlük yaşamlarında gözlemlediğiniz değişiklikler nelerdir? Örnek
veriniz.
c) Ramazanda bir gününüzü planlarken Hz. Muhammed’in (s.a.v.) hangi yönlerini örnek
alabilirsiniz?
40 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü