Page 49 - Değerler eğitimi ramazan ayı etkinlik kitabı
P. 49

12                           ŞÜKRÜN ANAHTARI
               Sınıf İçi Etkinlik                                                               ORUÇ


           İsraf, nimeti değersiz ve küçük görmek anlamını taşıdığından mahrumiyet kapısını açar.
           Ramazan orucu süresince aç kalan birey, zengin de olsa fakir de olsa sıradan ve basit gördüğü
           nimetlerin gerçek değerini yeniden hissedebilir. Hatta oruçluyken iyice acıkan kişi, ramazandan
           önce kıymetini bilemediği bir kuru ekmeği yemek için bile sabırsızlanabilir. Oruç, bireyin maddi
           olarak kendisinden daha düşük durumda olan insanların duygularını anlamasına ve kendi hâline
           şükretmesine büyük katkı sağlar. “Şükür, verdiği nimetlerden dolayı kulun Allah’a minnettarlık
           duyması, bunu sözleri ve amelleriyle göstermesidir. Hz. Muhammed (s.a.v.) de yaptığı ibadetleri
           Allah’ın verdiği nimetlere karşılık bir şükran ifadesi olarak değerlendirir. Şükür sadece sözle değil,
           eldeki nimetlerin gerçek sahibinin Allah olduğuna gönülden inanarak bu nimetleri Allah’ın rızasına
           uygun şekilde kullanmakla olur.” (2). Ramazan orucu her bir nimetin yüce Allah’tan gelen hediyeler
           olduğunu hatırlatarak Allah’ın kullarına olan şefkatinin ve sevgisinin daha iyi hissedilmesine katkı
           sağlar. Böylece oruç tutan birey, insani erdemin gereği olarak Rabb’ine derin bir saygı ve sevgiyle
           şükrünü sunma ihtiyacı duyar. Şükür erdemine erişen birey İbrahim suresinin 7. ayetindeki “…Eğer
           şükrederseniz size (nimetimi) daha çok vereceğim…” müjdesine layık bir hâl alır.

                                                                                          Yazar tarafından hazırlanmıştır.


              a) Şükrün bireye ve topluma katkıları neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
              b)  Ramazan orucunun toplumda empati gelişimi açısından önemini açıklayınız.
              c)  Ramazan orucunun, nimetlerin değerini anlamaya katkısını yorumlayınız.
              ç)  Ramazan orucu ve şükür arasındaki ilişkiyi açıklayınız.



          3.  Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve tamamlamalarını isteyiniz.







           Nimetlerin Allah
           tarafından verildiğini                 Şükrümü İfade
           bilirim.                             Etme Yöntemlerim                       Namaz kılarım.








                  Nimetleri Allah’ın
                  rızasına uygun
                  kullanırım.

















          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                                                47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54