Page 49 - Değerler eğitimi ramazan ayı etkinlik kitabı
P. 49
12 ŞÜKRÜN ANAHTARI
Sınıf İçi Etkinlik ORUÇ
İsraf, nimeti değersiz ve küçük görmek anlamını taşıdığından mahrumiyet kapısını açar.
Ramazan orucu süresince aç kalan birey, zengin de olsa fakir de olsa sıradan ve basit gördüğü
nimetlerin gerçek değerini yeniden hissedebilir. Hatta oruçluyken iyice acıkan kişi, ramazandan
önce kıymetini bilemediği bir kuru ekmeği yemek için bile sabırsızlanabilir. Oruç, bireyin maddi
olarak kendisinden daha düşük durumda olan insanların duygularını anlamasına ve kendi hâline
şükretmesine büyük katkı sağlar. “Şükür, verdiği nimetlerden dolayı kulun Allah’a minnettarlık
duyması, bunu sözleri ve amelleriyle göstermesidir. Hz. Muhammed (s.a.v.) de yaptığı ibadetleri
Allah’ın verdiği nimetlere karşılık bir şükran ifadesi olarak değerlendirir. Şükür sadece sözle değil,
eldeki nimetlerin gerçek sahibinin Allah olduğuna gönülden inanarak bu nimetleri Allah’ın rızasına
uygun şekilde kullanmakla olur.” (2). Ramazan orucu her bir nimetin yüce Allah’tan gelen hediyeler
olduğunu hatırlatarak Allah’ın kullarına olan şefkatinin ve sevgisinin daha iyi hissedilmesine katkı
sağlar. Böylece oruç tutan birey, insani erdemin gereği olarak Rabb’ine derin bir saygı ve sevgiyle
şükrünü sunma ihtiyacı duyar. Şükür erdemine erişen birey İbrahim suresinin 7. ayetindeki “…Eğer
şükrederseniz size (nimetimi) daha çok vereceğim…” müjdesine layık bir hâl alır.
Yazar tarafından hazırlanmıştır.
a) Şükrün bireye ve topluma katkıları neler olabilir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
b) Ramazan orucunun toplumda empati gelişimi açısından önemini açıklayınız.
c) Ramazan orucunun, nimetlerin değerini anlamaya katkısını yorumlayınız.
ç) Ramazan orucu ve şükür arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
3. Öğrencilerden aşağıdaki bilgi grafiğini incelemelerini ve tamamlamalarını isteyiniz.
Nimetlerin Allah
tarafından verildiğini Şükrümü İfade
bilirim. Etme Yöntemlerim Namaz kılarım.
Nimetleri Allah’ın
rızasına uygun
kullanırım.
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü 47