Page 121 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 121
Coğrafya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Tartışmanın Yöntemi
Araştırma sürecinin ardından öğrencilerle tartışma yönteminin kuralları paylaşılır.
(İF3).
1. İsteyen bütün öğrenciler konu ile ilgili fikirlerini paylaşabilir.
2. Tartışma sürecinde her öğrencinin ya da grubun kendini ifade etmesi gerekir.
3. Fikirlerini paylaşan öğrencinin sözünün kesilmeden dinlenmesi gerekir.
4. Fikir alışverişinde bulunulmalıdır.
...
Farklı Görüşlerin İfade Edilmesi
Öğrenciler geleceğin dünyasında coğrafya biliminin etkilerini tartışmaya başlar.
Öğretmen öğrencilerden görüşlerini kanıtlayan bilgiler ya da bilimsel bilgiler sun-
malarını isteyebilir (SF3).
Eleştirel Düşünme ve Analiz
Öğrencilerden birbirlerine sundukları kanıtları objektif olarak değerlendirmeleri ve
mantıklı sonuçlara ulaşmaları istenir. Öğretmen bu süreçte, öğrencileri kanıt sun-
maları ve fikirlerini savunmaları yönünden motive eder.
Geri Bildirim ve Değerlendirme
Öğretmen, tartışmanın sonunda öğrencilerin ortaya koyduğu sonuçları değerlen-
dirir (ÜF1). Elde edilen bilgiler ışığında özetleme yaparak coğrafyanın mekânsal
sorunların çözümüne sunduğu katkıları öğrencilerle paylaşır (İF4).
Öğretmen bu süreçte öğrencilerin katılımını, tartışma becerilerini değerlendirir. Sü-
Değerlendirme reç değerlendirmesinde ders öğretmeni dereceleme ölçeği kullanır. Örnek derece-
leme ölçeği için Coğrafya Sınıf İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı”nda yer
alan örneklerden yararlanılabilir (http://meb.ai/UW8PWDJ).
Ayrıca tartışma sonunda öğrencilerden, grafik düzenleyiciler kullanılarak elde edi-
len bilgilerin mantıklı bir biçimde sunulması istenebilir.
Örnek grafik düzenleyici ekte verilmiştir.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
Tasarım Ögeleri nekleri sunma
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
121