Page 125 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 125

Coğrafya

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Paylaş
                               Bu aşamada öğrencilerin ikili gruplarda yaptığı fikir alışverişinden çıkan ortak gö-
                               rüşleri, sınıfla paylaşmaları istenir (ÜF1). Böylece öğrencilerin kendilerini ifade et-
                               meleri sağlanır.
                               Öğretmen, toprağın önemine değinerek toprak oluşum süreci ve toprak gruplarının
                               neler olduğuyla ilgili bir soruyla toprak oluşumu ve toprak grupları konusuna geçiş
                               yapar.

                               Öğretmen, olgun bir toprak profilinin görselini sınıfla paylaşır (SF2). Ardından öğ-
                               rencilere,
                                 •  Bu toprak profili her yerde görülebilir mi/görülemez mi, neden?
                                 •  Bu durumu etkileyen faktörler sizce neler olabilir?
                                 •  Yeryüzünde kaç farklı toprak türü vardır? gibi sorular sorar (SF3).
                               Öğretmen,  gelen  cevaplar  sonrasında  görseldeki  toprak  profilinin  oluşumunda
                               etkili olan faktörleri öğrencilerle birlikte inceler. Ardından sunulan görseldeki top-
                               rağın oluşumuna etki eden faktörleri maddeleyerek kısaca açıklar (İF1). Tahtada
                               toprakların sınıflandırılmasını gösteren bir şema oluşturur (İF2).

                               Sonrasında  öğrencilere  Türkiye  ve  dünya  haritaları  ile  toprakların  özellikleri  ve
                               dağılışıyla ilgili bilgi notları verilir (İF3). Öğrencilerden düşün-eşleş-paylaş etkinli-
                               ğinde ikili oluşturulan grupların paylaşımlarından hareketle toprakların Türkiye ve
                               dünyadaki dağılışını ortaya koymaları beklenir.

                               Öğretmen, Türkiye ve dünyada toprakların dağılışıyla ilgili açıklamalarının  ardın-
                               dan üç kare adı verilen bir etkinlik yapılacağını söyler.

                               Öğretmen, önceden hazırlamış olduğu üç kare etkinliğini öğrencilerle paylaşır. Bu
                               etkinlikte, öğrencilerin herhangi üç görevi tamamlamalarına izin verilir (ÜF2). Et-
                               kinlik için belirlenen süre bittikten sonra öğretmen üç kare etkinliğindeki  tüm soru-
                               ları cevaplar. Örnek üç kare etkinliği ekte verilmiştir.
                               Değerlendirme  aracı  olarak  aşağıdaki  tanılayıcı  dallanmış  ağaç  kullanılacaktır.
                               (ÜF3). Tanılayıcı dallanmış ağaç sınıf içi değerlendirme örneği ekte verilmiştir.
                               Tanılayıcı dallanmış ağaç örneğinin değerlendirmesi:
                               Çıkışlara ulaşana kadar her bir doğru seçime 1 puan verilecektir. Öğrencinin 3 tam
                               puan alabilmesi için 2. çıkışa ulaşması gerekmektedir.
                               Örnek 1:
                               2. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir seçim
                               yapmış ve 2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir
         Değerlendirme         seçim yapmış ve 4. önermeye ulaşmıştır. 4. önerme için (Y) simgesini seçerek doğru
                               bir seçim yapmış ve 2. çıkışa ulaşmıştır. Bu durumda öğrenci, 3 doğru seçim yapmış
                               ve 3 puan almıştır.
                               Örnek 2:

                               4. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir seçim
                               yapmış ve 2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (Y) simgesini seçerek yanlış bir se-
                               çim yapmış ve 5. önermeye ulaşmıştır. 5. önerme için (Y) simgesini seçerek yanlış
                               bir seçim yapmış ve 4. çıkışa ulaşmıştır. Bu durumda öğrenci 1 doğru, 2 yanlış seçim
                               yapmış ve 1 puan almıştır.


                                                                                                         125
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130