Page 125 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 125
Coğrafya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Paylaş
Bu aşamada öğrencilerin ikili gruplarda yaptığı fikir alışverişinden çıkan ortak gö-
rüşleri, sınıfla paylaşmaları istenir (ÜF1). Böylece öğrencilerin kendilerini ifade et-
meleri sağlanır.
Öğretmen, toprağın önemine değinerek toprak oluşum süreci ve toprak gruplarının
neler olduğuyla ilgili bir soruyla toprak oluşumu ve toprak grupları konusuna geçiş
yapar.
Öğretmen, olgun bir toprak profilinin görselini sınıfla paylaşır (SF2). Ardından öğ-
rencilere,
• Bu toprak profili her yerde görülebilir mi/görülemez mi, neden?
• Bu durumu etkileyen faktörler sizce neler olabilir?
• Yeryüzünde kaç farklı toprak türü vardır? gibi sorular sorar (SF3).
Öğretmen, gelen cevaplar sonrasında görseldeki toprak profilinin oluşumunda
etkili olan faktörleri öğrencilerle birlikte inceler. Ardından sunulan görseldeki top-
rağın oluşumuna etki eden faktörleri maddeleyerek kısaca açıklar (İF1). Tahtada
toprakların sınıflandırılmasını gösteren bir şema oluşturur (İF2).
Sonrasında öğrencilere Türkiye ve dünya haritaları ile toprakların özellikleri ve
dağılışıyla ilgili bilgi notları verilir (İF3). Öğrencilerden düşün-eşleş-paylaş etkinli-
ğinde ikili oluşturulan grupların paylaşımlarından hareketle toprakların Türkiye ve
dünyadaki dağılışını ortaya koymaları beklenir.
Öğretmen, Türkiye ve dünyada toprakların dağılışıyla ilgili açıklamalarının ardın-
dan üç kare adı verilen bir etkinlik yapılacağını söyler.
Öğretmen, önceden hazırlamış olduğu üç kare etkinliğini öğrencilerle paylaşır. Bu
etkinlikte, öğrencilerin herhangi üç görevi tamamlamalarına izin verilir (ÜF2). Et-
kinlik için belirlenen süre bittikten sonra öğretmen üç kare etkinliğindeki tüm soru-
ları cevaplar. Örnek üç kare etkinliği ekte verilmiştir.
Değerlendirme aracı olarak aşağıdaki tanılayıcı dallanmış ağaç kullanılacaktır.
(ÜF3). Tanılayıcı dallanmış ağaç sınıf içi değerlendirme örneği ekte verilmiştir.
Tanılayıcı dallanmış ağaç örneğinin değerlendirmesi:
Çıkışlara ulaşana kadar her bir doğru seçime 1 puan verilecektir. Öğrencinin 3 tam
puan alabilmesi için 2. çıkışa ulaşması gerekmektedir.
Örnek 1:
2. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir seçim
yapmış ve 2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir
Değerlendirme seçim yapmış ve 4. önermeye ulaşmıştır. 4. önerme için (Y) simgesini seçerek doğru
bir seçim yapmış ve 2. çıkışa ulaşmıştır. Bu durumda öğrenci, 3 doğru seçim yapmış
ve 3 puan almıştır.
Örnek 2:
4. çıkışa ulaşan bir öğrenci, 1. önerme için (D) simgesini seçerek doğru bir seçim
yapmış ve 2. önermeye ulaşmıştır. 2. önerme için (Y) simgesini seçerek yanlış bir se-
çim yapmış ve 5. önermeye ulaşmıştır. 5. önerme için (Y) simgesini seçerek yanlış
bir seçim yapmış ve 4. çıkışa ulaşmıştır. Bu durumda öğrenci 1 doğru, 2 yanlış seçim
yapmış ve 1 puan almıştır.
125