Page 130 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 130

Coğrafya

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                                Öğretmen  örnek  alanla  ilgili  kültür-mekân  etkileşimi  göz  önünde  bulundurarak
                                sorular oluşturur (ne, nasıl ne zaman, neden, nerede, kim).  Sorular şu şekilde oluş-
                                turulabilir:
                                  •  Alanda yerleşimin az/fazla olmasının nedenleri neler olabilir?
                                  •  Yer şekilleri alanda kurulan yerleşmeleri nasıl etkilemiştir?
                                  •  Ulaşım koşulları kültürel peyzaj özelliklerini nasıl etkilemiştir?
                                  •  Coğrafi özellikler, alanda gelişen ekonomik faaliyet türlerini nasıl etkilemiştir?
                                  •  Coğrafi özellikler, alanın gelenek ve göreneklerini nasıl etkilemiştir?
                                  •  Alanda bulunan yerleşmelerin dokusu üzerinde yeryüzü şekillerinin etkisi nasıl-
                                    dır?
                                  •  İklim şartları alandaki meskenlerde kullanılan malzemeyi, çatı, pencere gibi
                                    mimari elemanları nasıl etkilemiştir? vb.
         Uygulama Süreci        Oluşturulan sorularla ilgili bilgiler toplanırken çalışma merkezleri içinde görev da-
                                ğılımı öğrenciler tarafından kendi aralarında yapılabilir. Bilgiler toplandıktan son-
                                ra grup içinde tartışmayla ulaşılan bilgiler, grup içinde paylaşılır (ÜF1).
                                Mavi grup broşür oluşturmak için çalışmalara başlar (SF2). Verilen içeriğe yönelik
                                broşür hazırlar (ÜF2).
                                Kırmızı grup oluşturulması istenen dergi için çalışmalara başlar. İstenen dergi, ör-
                                nek alanlar üzerinden doğal çevre-insan arasındaki ilişki ve bu ilişkiye bağlı olarak
                                ortaya çıkan kültürel peyzajın ortaya konması ve bu peyzaj özelliklerinin zamansal
                                değişimine yönelik olacaktır. Bu dergi için çalışma basamakları oluşturulur (SF3).
                                Öğrenciler verilen sürenin sonunda Web2.0 araçlarını kullanarak dijital ürün ha-
                                zırlar (ÜF3).
                                Hazırlanan  ürünler  sergilenir.  Böylece  merkezlerin  çalıştığı  örnek  alanlarda  bu-
                                lunan yerleşmelerdeki kültürel peyzajın benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuş
                                olur.
                                Öğrenmeler, öz değerlendirme formuyla değerlendirilecektir. Örnek öz değerlen-
                                dirme formlarına  http://meb.ai/UW8PWDJ uzantısında yer alan “Coğrafya Sınıf
                                İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı”ndan ulaşılabilir.
         Değerlendirme
                                Ürün değerlendirmesi, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilecektir. Hazırlanan
                                dergilerin  değerlendirilmesi  için  hazırlanan  örnek  kontrol  listesi  ekte  verilmiştir.
                                Broşür için benzer kontrol listesi öğretmen tarafından hazırlanacaktır.
                                  •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
                                  •  Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
                                  •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
                                  •  Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
                                  •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                    nekleri sunma
         Kullanılan Evrensel
         Tasarım Ögeleri          •  Alternatif  değerlendirme  yöntemleri  kullanma  (uzatılmış  zaman,  alternatif
                                    ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
                                  •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (sözlü,  yazılı,
                                    görsel vb.)
                                  •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
                                  •  Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
                                    uygulamalar vb.)

    130
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135