Page 130 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 130
Coğrafya
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen örnek alanla ilgili kültür-mekân etkileşimi göz önünde bulundurarak
sorular oluşturur (ne, nasıl ne zaman, neden, nerede, kim). Sorular şu şekilde oluş-
turulabilir:
• Alanda yerleşimin az/fazla olmasının nedenleri neler olabilir?
• Yer şekilleri alanda kurulan yerleşmeleri nasıl etkilemiştir?
• Ulaşım koşulları kültürel peyzaj özelliklerini nasıl etkilemiştir?
• Coğrafi özellikler, alanda gelişen ekonomik faaliyet türlerini nasıl etkilemiştir?
• Coğrafi özellikler, alanın gelenek ve göreneklerini nasıl etkilemiştir?
• Alanda bulunan yerleşmelerin dokusu üzerinde yeryüzü şekillerinin etkisi nasıl-
dır?
• İklim şartları alandaki meskenlerde kullanılan malzemeyi, çatı, pencere gibi
mimari elemanları nasıl etkilemiştir? vb.
Uygulama Süreci Oluşturulan sorularla ilgili bilgiler toplanırken çalışma merkezleri içinde görev da-
ğılımı öğrenciler tarafından kendi aralarında yapılabilir. Bilgiler toplandıktan son-
ra grup içinde tartışmayla ulaşılan bilgiler, grup içinde paylaşılır (ÜF1).
Mavi grup broşür oluşturmak için çalışmalara başlar (SF2). Verilen içeriğe yönelik
broşür hazırlar (ÜF2).
Kırmızı grup oluşturulması istenen dergi için çalışmalara başlar. İstenen dergi, ör-
nek alanlar üzerinden doğal çevre-insan arasındaki ilişki ve bu ilişkiye bağlı olarak
ortaya çıkan kültürel peyzajın ortaya konması ve bu peyzaj özelliklerinin zamansal
değişimine yönelik olacaktır. Bu dergi için çalışma basamakları oluşturulur (SF3).
Öğrenciler verilen sürenin sonunda Web2.0 araçlarını kullanarak dijital ürün ha-
zırlar (ÜF3).
Hazırlanan ürünler sergilenir. Böylece merkezlerin çalıştığı örnek alanlarda bu-
lunan yerleşmelerdeki kültürel peyzajın benzerlik ve farklılıkları ortaya konulmuş
olur.
Öğrenmeler, öz değerlendirme formuyla değerlendirilecektir. Örnek öz değerlen-
dirme formlarına http://meb.ai/UW8PWDJ uzantısında yer alan “Coğrafya Sınıf
İçi Değerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı”ndan ulaşılabilir.
Değerlendirme
Ürün değerlendirmesi, kontrol listesi kullanılarak değerlendirilecektir. Hazırlanan
dergilerin değerlendirilmesi için hazırlanan örnek kontrol listesi ekte verilmiştir.
Broşür için benzer kontrol listesi öğretmen tarafından hazırlanacaktır.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Erişilebilir teknoloji araçları (ekran okuyucular, özel klavyeler vb.) sağlama
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Sessiz çalışma alanları ve bireysel çalışma seçenekleri sunma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif
ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
130