Page 94 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94

Coğrafya

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Mekâna Coğrafi Gözle Bakmak
         Konu                  Mekânsal Sorunlar Karşısında Coğrafya Bilimi
                                 •  Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkıları inceleye-
                                   rek nedensel veya mantıksal ilişkiler ortaya koyar.
         Öğrenme Hedefleri
                                 •  Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkılarla ilgili elde
                                   ettiği bilgileri uyumlu bir bütün hâline getirir.
         Materyaller           Konu ile ilgili metinler

         Süre                  2 ders saati
                               Okuma Çemberi: Öğrencilerin birbirlerinin okumalarını dinleyerek sorular sorma-
                               ları ve birbirlerinin düşüncelerini değerlendirmeleri
                               Akran Öğretimi: Öğrencilerin aktif katılım, sordukları sorular ya da verdikleri ce-
         Etkinlik Açıklaması
                               vaplar ile akranlarının öğretimini desteklemesi
                               Küçük  Grup  Etkinliği:  Öğrencilerin  kendi  aralarında  küçük  gruplar  oluşturarak
                               okuma metinlerini incelemesi
                               Öğretmen, öğrencilerine bu derste mekânsal sorunlarla ilgili bir etkinlik yapacak-
                               larını ve bu etkinlik sonunda çeşitli mekânsal sorunları neden-sonuç ilişkisi içinde
                               değerlendirebileceklerini ve coğrafi bir bakış açısıyla yorumlayabileceklerini söyler.
                               Okuma çemberi için metin başlıkları ile alt başlıkları içeren  konular aşağıdaki gibi
                               olabilir:
                               Plansız Kentleşme: İstanbul’un hızlı ve kontrolsüz kentleşme süreci vb.
                               Çevre  Kirliliği:  Sanayi  atıklarının  su  kaynaklarına  kontrolsüz  şekilde  bırakılması,
                               katı atıkların şehrin çevresinde ve açık alanda depolanması, fosil yakıt kullanımının
                               hava kirliliğine etkisi vb.
                               Yanlış Arazi Kullanımı: Orman arazilerinin tarım alanına dönüştürülmesi, bataklık
                               sahaların kurutulması, verimli ovaların yerleşme ya da sanayileşme faaliyetleri için
         Uygulama Süreci       kullanılması vb.
                               Bu etkinlik için sınıfın gruplara ayrılacağı bilgisi verilir (SF1). Öğrenciler, çalışmalarını
                               yapmak için bir araya gelirler (FÖOD1). Her bir grup için okuma çemberi etkinliğin-
                               de öğrencilerden beklenen görevler, dikkat edilmesi gereken kurallar iletilir (SF2).
                               Etkinliğin ilk ders saatinde öğretmenin yukarıda belirtilmiş başlıkları içeren metinleri
                               paylaşması beklenir. İncelenen metinlerle ilgili tartışma yapacakları bilgisi öğrenci-
                               lerle paylaşılır (SF3). Oluşturulan gruplara okuyup incelemeleri için farklı metin tür-
                               leri sunulur. Bu metinlerin farklı düzeylerde olmasına dikkat edilir (İF1). Metinlerin in-
                               celemesi bittikten sonra gruplar metinlerini sesli bir şekilde okuyarak sınıfla paylaşır
                               (İF2). Diğer öğrencilerden arkadaşlarının okuduğu metinlere yönelik sorular sorması
                               ve tartışması istenir (SF4). Sorulan sorular ve verilen cevaplar tahtaya yazılarak sınıf-
                               la paylaşılır (İF3). Tüm metinler okunup incelenerek süreç tamamlanır.
                               Tüm etkinlik sürecinde öğrencilerin gösterdiği çaba, verilen görevlere katılımı, bir-
                               birleriyle işbirliği içinde çalışabilmesi ve verilen görevleri uygun şekilde tamamlan-
                               ması değerlendirilir. Bunun için kontrol listesi ve akran değerlendirme formları kul-
                               lanılacaktır (ÜF1).
         Değerlendirme
                               Akran değerlendirme formları hazırlanırken ilgili örneklere “Coğrafya Sınıf İçi De-
                               ğerlendirme  Öğretmen  Rehber  Kitabı”ndan  ulaşılabilir  (http://meb.ai/UW8PW-
                               DJ).
                               Örnek kontrol listesi ekte verilmiştir.

    94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99