Page 94 - Coğrafya Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 94
Coğrafya
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Mekâna Coğrafi Gözle Bakmak
Konu Mekânsal Sorunlar Karşısında Coğrafya Bilimi
• Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkıları inceleye-
rek nedensel veya mantıksal ilişkiler ortaya koyar.
Öğrenme Hedefleri
• Coğrafya biliminin mekânsal sorunların çözümüne sunduğu katkılarla ilgili elde
ettiği bilgileri uyumlu bir bütün hâline getirir.
Materyaller Konu ile ilgili metinler
Süre 2 ders saati
Okuma Çemberi: Öğrencilerin birbirlerinin okumalarını dinleyerek sorular sorma-
ları ve birbirlerinin düşüncelerini değerlendirmeleri
Akran Öğretimi: Öğrencilerin aktif katılım, sordukları sorular ya da verdikleri ce-
Etkinlik Açıklaması
vaplar ile akranlarının öğretimini desteklemesi
Küçük Grup Etkinliği: Öğrencilerin kendi aralarında küçük gruplar oluşturarak
okuma metinlerini incelemesi
Öğretmen, öğrencilerine bu derste mekânsal sorunlarla ilgili bir etkinlik yapacak-
larını ve bu etkinlik sonunda çeşitli mekânsal sorunları neden-sonuç ilişkisi içinde
değerlendirebileceklerini ve coğrafi bir bakış açısıyla yorumlayabileceklerini söyler.
Okuma çemberi için metin başlıkları ile alt başlıkları içeren konular aşağıdaki gibi
olabilir:
Plansız Kentleşme: İstanbul’un hızlı ve kontrolsüz kentleşme süreci vb.
Çevre Kirliliği: Sanayi atıklarının su kaynaklarına kontrolsüz şekilde bırakılması,
katı atıkların şehrin çevresinde ve açık alanda depolanması, fosil yakıt kullanımının
hava kirliliğine etkisi vb.
Yanlış Arazi Kullanımı: Orman arazilerinin tarım alanına dönüştürülmesi, bataklık
sahaların kurutulması, verimli ovaların yerleşme ya da sanayileşme faaliyetleri için
Uygulama Süreci kullanılması vb.
Bu etkinlik için sınıfın gruplara ayrılacağı bilgisi verilir (SF1). Öğrenciler, çalışmalarını
yapmak için bir araya gelirler (FÖOD1). Her bir grup için okuma çemberi etkinliğin-
de öğrencilerden beklenen görevler, dikkat edilmesi gereken kurallar iletilir (SF2).
Etkinliğin ilk ders saatinde öğretmenin yukarıda belirtilmiş başlıkları içeren metinleri
paylaşması beklenir. İncelenen metinlerle ilgili tartışma yapacakları bilgisi öğrenci-
lerle paylaşılır (SF3). Oluşturulan gruplara okuyup incelemeleri için farklı metin tür-
leri sunulur. Bu metinlerin farklı düzeylerde olmasına dikkat edilir (İF1). Metinlerin in-
celemesi bittikten sonra gruplar metinlerini sesli bir şekilde okuyarak sınıfla paylaşır
(İF2). Diğer öğrencilerden arkadaşlarının okuduğu metinlere yönelik sorular sorması
ve tartışması istenir (SF4). Sorulan sorular ve verilen cevaplar tahtaya yazılarak sınıf-
la paylaşılır (İF3). Tüm metinler okunup incelenerek süreç tamamlanır.
Tüm etkinlik sürecinde öğrencilerin gösterdiği çaba, verilen görevlere katılımı, bir-
birleriyle işbirliği içinde çalışabilmesi ve verilen görevleri uygun şekilde tamamlan-
ması değerlendirilir. Bunun için kontrol listesi ve akran değerlendirme formları kul-
lanılacaktır (ÜF1).
Değerlendirme
Akran değerlendirme formları hazırlanırken ilgili örneklere “Coğrafya Sınıf İçi De-
ğerlendirme Öğretmen Rehber Kitabı”ndan ulaşılabilir (http://meb.ai/UW8PW-
DJ).
Örnek kontrol listesi ekte verilmiştir.
94