Page 69 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 69
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Derya (Sofist): Sana katılıyorum. İnsan her şeyin ölçüsüdür, her şey kişiden kişiye
değişir. Herkes için geçerli “ideal” anlayışı mümkün değildir.
Merve (Özgürlükçü Yaklaşım): Size katılmıyorum arkadaşlar. Herkesin özgür ol-
duğu bir toplum herkesin mutlu olduğu ideal bir toplumdur.
Ruşen Ali (Eşitlikçi Yaklaşım): Sana bir konuda katılıyorum. “ideal” olan mümkün-
dür ancak bu özgürlükle değil eşitlikle sağlanabilir. “Selami sen ne düşünüyorsun?”
diye sorar.
Selami (Adaletçi Yaklaşım): Ben de “ideal” toplumun var olabileceğini düşünüyo-
rum. Ancak sadece özgürlük temelinde ya da sadece eşitlik temelinde ideal toplu-
mu oluşturmak mümkün olamaz. İdeal toplum ikisini birlikte barındırmalı ve adaleti
temel almalıdır.”
Diyalogları okuma süreci tamamlandıktan sonra öğretmen sınıfın tamamına aşa-
ğıdaki soruları yöneltir (SF2).
• Siz bu tartışmada kime katılıyorsunuz? Neden?
• Konuya ilişkin farklı bir görüşünüz var mı? Neden?
Öğrenciler cevaplarını verdikten sonra öğretmen “ideal toplum düzeni” problemine
ilişkin görüşlere dair önceden hazırlamış olduğu infografiği ekrana yansıtır ve bu-
nun üzerinden öğrencilere anlatır (İF2, SF3).
Ardından öğretmen “Yaşadığınız toplumda karşılaştığınız ve değişmesini istediği-
niz problemler nelerdir?” sorusunu öğrencilere yöneltir. Öğrencilerin verdikleri ce-
vaplar anahtar kelimeler şeklinde tahtaya yazılır. Öğrencilerden gelen cevaplar
doğrultusunda ütopya yazmak üzere oluşturulacak toplumsal problem alanları
belirlenmiş olur. Belirlenen toplumsal problemlere ilişkin slogan oluşturma, görsel
oluşturma, öykü yazma görevlerini yerine getirmek üzere öğrenciler beşer kişilik
heterojen gruplara ayrılır (FÖOD1, SF4). Gruplar oluşturulduktan sonra öğretmen
“Şimdi size toplamda üç görev vereceğim. Bu görevleri sırasıyla yerine getirecek-
siniz. Başka bir deyişle ilki bittikten sonra diğerine başlayacaksınız. Her görev için
size görevinize ilişkin yönerge sunacağım ve görevi tamamlamak için 10 dakika sü-
reniz olacak. Bu noktada grup bireyleri olarak öncelikle problem alanlarına ilişkin
çözüm önerilerinizi beyin fırtınası tekniği ile belirleyeceksiniz, daha sonra verilen
görevi bu önerileriniz çerçevesinde yerine getireceksiniz. Gerçekleşmesi mümkün
olmayan öneriler de sunabilirsiniz çünkü bildiğiniz gibi ütopya gerçekte var olması
mümkün olmayan ögeleri de içerir.” yönergesini verir.
Her görev için öğretmen tarafından önceden hazırlanmış olan görev/etkinlik yö-
nergeleri form şeklinde sırasıyla gruplara dağıtılır ve gruplardan belirlenen süre
içerisinde görevi gerçekleştirmeleri istenir (SF5). İlk olarak öğretmen “Slogan Oluş-
turma” görevine ilişkin yönerge formunu bütün gruplara dağıtır. Bu şekilde üç gö-
rev tamamlandıktan sonra son olarak ürettikleri çözüm önerilerine ilişkin yazdıkları
sloganlar, oluşturdukları görsel/görseller ve yazdıkları öyküleri kullanarak bir ütop-
ya tasarlamaları istenir (ÜF1).
Yapılan çalışmaları poster sunumla bir çıktı hâline getirmeleri istenir. Görevleri ta-
mamlandıktan sonra oluşturulan posterler sınıf duvarlarına asılır (FÖOD2). Bütün
Değerlendirme
öğrencilerin posterleri incelemesiyle etkinlik sona erdirilir. Örnek problem alanları
aşağıda gösterilmiştir.
69