Page 64 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 64
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Güç, Otorite, Meşruiyet
Konu Siyaset Felsefesi
Öğrenme Hedefleri b) Siyaset felsefesinin temel problemlerini açıklar.
• Kağıt, kalem
Materyaller • Akıllı tahta
• Rollere ait açıklamalar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; soru-cevap, RAFT, büyük-küçük grup tartışması yöntem ve teknikleri
kullanılmıştır.
Soru - Cevap: Öğretmen dersin işleyişinde özellikle öğrencileri yönlendirmek istedi-
ği kısımlarda onlara yönlendirici sorular sorar.
Etkinlik Açıklaması
RAFT: Öğretmen öğrencilerin iktidarın kaynağına yönelik görüşlerine yönelik RAFT
tekniği kullanarak etkinlik düzenler.
Büyük-Küçük Grup Tartışması: Öğretmen dersin bazı kısımlarında sınıfın tamamı-
nı katarak bazı kısımlarında da sınıfı gruplara ayırarak tartışma yaptırır.
Öğretmen sınıfa girer, selamlaşmadan sonra aşağıda yer alan hikâyeyi anlatarak
derse başlar (İF1):
“Hep birlikte uzun bir yolculuğa çıkıyoruz. Ancak bu çıktığımız yolculukta bazı ters-
likler çıkıyor ve kaza geçiriyoruz. Hiç kimsenin olmadığı bir adaya düşüyoruz. Bu
arada da sizden sorumlu olabilecek ve sizi yönlendirebilecek kimse yok. Bir süre
sonra da gündelik ihtiyaçların karşılanmasıyla ilgili problemler çıkmaya başlıyor.
Herkese belirli bir süre yetecek yiyecek ve su var. Ancak kaynaklar sınırlı miktarda.
Bunun yanında dışsal tehlikeler de bulunmakta.” diyerek hikâyeyi bitirir ve aşağıda-
ki soruyu sorar (İF2).
“Yaşayabileceğiniz sosyal, fiziksel problemler neler olabilir?”
Öğrencilerden defterlerine veya boş bir kağıda cevaplarını yazmaları istenir. Son-
rasında gönüllü öğrencilerden sözlü olarak cevap alınır (SF1). Verilen cevaplar
Uygulama Süreci üzerinden düzenin gerekliliği ya da düzen olmaması durumunda neler olabileceği
üzerine bir tartışma başlatılır (SF2). Bütün toplulukların ve insanların bir şekilde bu
aşamalardan (düzenin bozulduğu ve/veya olmadığı) geçtiğini ve toplumsal yaşa-
mın düzenle mümkün olduğu aktarılır.
Öğretmen “Toplumsal düzen olması için ne yapılması gerekir?” diye sorar. Öğren-
ciler bu soruya verdikleri cevaplar üzerinden yöneten(iktidar), yönetilen(halk) ayrı-
mının gereğini fark ederler.
İktidarın kaynağına ilişkin öğretmen tarafından önceden belirlenen ve aşağıda
verilen roller (monarşik, teokratik, sözleşmeye dayalı, doğalcı yaklaşım) kura ile
belirlenen dört öğrenciye dağıtılır (İF3, SF3). Öğrenciler 3-5 dakika rollerine hazır-
landıktan sonra canlandırma yaparlar (SF4, FÖOD1). Rolü olan her öğrenci diğer
öğrencileri kendi safına katmak için ikna etmeye çalışır. Bunun için rol alan her öğ-
renciye 2-3 dakika süre verilir.
64