Page 147 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 147
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Cismin boyunu biraz kısaltan öğretmen, cismi aynadan en uzak olan noktaya ko-
yar. Öğrencilerden, oluşan görüntünün özelliklerini not almaları istenir (SF2, SF3).
Ayrıca görüntüyü oluşturmak için çizilmiş olan ışınların izlediği yollara dikkat çekilir.
Bu ışınların öğrencilerin daha önce öğrenmiş oldukları “özel ışınlar” olduğu hatırla-
tılır (İF3).
Daha sonra öğretmen yavaş yavaş cismi aynaya yaklaştırır. Cisim ile cismin görün-
tüsü aynı noktaya gelene kadar bu işleme devam eder. Öğrencilerinden, cisim ay-
naya yaklaştıkça görüntünün özelliklerinin nasıl değiştiğini defterlerine not alma-
larını ister (SF2, SF3).
Öğretmen cismi odak noktasına gelinceye kadar yaklaştırmaya devam eder. Yine
öğrenciler görüntünün özelliklerindeki değişimleri not alır (SF2, SF3). Öğretmen
cismi odak noktasına getirir. Bu durumda görüntünün oluşmadığı görülür. Öğret-
men bunun nedeninin ne olduğunu öğrencilerine sorar. Sınıf içi yapılan tartışmalar
ve öğretmenin de katkısıyla cisimden aynaya gönderilen ışınların aynadan yan-
sıdıktan sonra paralel olmasından dolayı birbirlerini kesmediğinden, görüntünün
gözlemlenemediği sonucuna ulaşılır.
Öğretmen odak noktasındaki cismi aynaya yaklaştırmaya devam eder ve yine öğ-
renciler görüntünün özelliklerini not alır (SF2, SF3). Öğretmen simülasyonu kapatır.
Öğrenciler simülasyondaki gözlemlerini birbirleriyle tartışır. Son olarak görüntü-
nün çizilebilmesi için özel ışınların çiziminin önemi öğretmen tarafından vurgulanır.
Öğretmen öğrencilerin yaparak ve yaşayarak öğrenmeleri amacıyla aşağıdaki ça-
lışma kağıdını sınıfa dağıtır ve aşağıdaki soruyu yöneltir:
“Çukur aynaların asal eksenine yerleştirilmiş cisimlerin görüntülerini özel ışınlar
yardımıyla çiziniz. Oluşan görüntünün özelliklerini tabloya yazınız.”
147