Page 144 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 144
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 24
TEMA: OPTİK
Etkinliğe FİZ.11.4.4. Küresel aynalarda görüntü oluşumu ile ilgili deney yapabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.11.4.4.
Basamaklandırılmış a) Küresel aynalarda görüntü oluşumu ile ilgili bir deney tasarlar.
Bilgi Birimleri b) Küresel aynalarda görüntü oluşumu ile ilgili tasarladığı deney düzeneğinden veri
toplayarak analiz eder.
Öğrencilerin fen bilimleri dersinde geçen ışın, ışık ve aydınlanma kavramlarını bildiği;
Ön Koşul Beceriler/ düzlem ayna, küresel ayna ve mercekleri temel özelliklerine göre sınıflandırabildiği
Temel Kabuller
ve yansıma, kırılma, odak noktası kavramlarını bildiği kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Öğrenciler küresel aynalarda görüntü oluşumunu analiz etmede zorluk yaşayabilir.
İhtiyaçları
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğrencilere küresel aynaların nasıl bir yapısı olduğunu hatırlatmak ve önce-
ki öğrenmelerini gözden geçirmelerini sağlamak üzere günlük hayatta karşılarına
çıkan çukur ve tümsek aynaların olduğu bir liste verilerek bu listeden gördükleri,
kullandıkları nesneleri işaretlemeleri söylenebilir.
İF2: Öğretmen derse getireceği küresel ayna modellerinin (yemek kaşığı, dikiz ay-
İçerik
nası, makyaj aynası vb.) öğrenciler tarafından incelenmesini ve cisimlerin yansıma-
sının gözlemlenmesini sağlayarak kinestetik öğrenen öğrencilerin deneyimini arttı-
rabilir, somutlaştırmalarına yardımcı olabilir.
İF3: Özel ışınların özelliklerini hatırlatan kısa bir bilgi notu öğrencilerle paylaşıla-
bilir.
SF1: Bu etkinlikte ters yüz öğrenme tekniğinden yararlanılabilir. Simülasyonda bu-
lunan küresel aynalarla ilgili terimlerin anlamlarını içeren bir çalışma kağıdı öğret-
men tarafından önceden hazırlanıp, öğrencilere dağıtılabilir. Böylelikle öğrenciler
ders dışı ortamda, simülasyonda yer alan terimlerin anlamlarını öğrenmiş olarak
derse gelirler.
SF2: Öğrencilere, not almaları istenen özelliklerin neler olduğunu içeren bir tablo
verilerek doldurmaları istenebilir.
Süreç SF3: Öğrencilerin not almalarını kolaylaştırmak için düşün-eşleş-paylaş yöntemi
kullanılabilir. Öğrencilerin sıra arkadaşlarıyla eşleşerek simülasyondaki görüntü-
nün özelliklerini değerlendirmeleri ve sonrasında not almaları sağlanabilir.
SF4: Öğretmen tarafından Küpleme tekniği kullanılarak her bir yüzünde çukur ve
tümsek aynaların özellikleri ile ilgili farklı zorluklarda sorular yazan küpler hazır-
lanabilir. Bu sorularda; “Bir küresel aynanın çukur veya tümsek ayna olarak adlan-
dırılması aynanın hangi özelliğine göre yapılır?” (tanımlama), “Düzlem aynalardan
farkı nedir?” (karşılaştırma), “Günlük hayattaki kullanım alanları nelerdir?” (ilişki-
lendirme), “Çukur ve tümsek aynada gerçek/sanal görüntü oluşum şartları
144