Page 141 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 141
Fizik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerin önceki yıllarda öğrenmiş oldukları iletken ve yalıtkan kavramları hatır-
latılır. Öğretmen, bunların dışında bir de yarı iletken malzemelerin varlığından bah-
seder. Öğrencilere yarı iletken malzemelerin özelliklerinin neler olabileceğini, yarı
iletken kavramının onlara ne çağrıştırdığını sorar. Öğrenciler yarı iletken malzeme-
lere ilişkin tahminlerini yaptıktan sonra yarı iletken kavramı, yarı iletken malzeme-
lerin kullanım alanları ile ilgili merak ettikleri konular hakkındaki soruları defterle-
rine not alır. Öğrenciler sorularına yanıt bulabilmek için farklı dijital kaynaklardan
bilgi toplayabilir. Daha sonra öğretmen yarı iletken maddelerin özellikleri hakkında
öğrencileri bilgilendirir. Yarı iletken malzemelerden yapılmış olan diyot, transistör,
LED ve tristör gibi elektronik devre elemanlarının yapısından ve görevlerinden bah-
seder (İF3). Öğrenciler yarı iletken malzemelerden yapılmış devre elemanlarının
günlük hayattaki kullanım alanları ve önemi hakkında çıkarımlarda bulunur (İF4).
Daha sonra öğretmen öğrencilere aşağıdaki çalışma kâğıdını dağıtır (İF5).
Öğretmen öğrencilerden, kutucuklardaki numaraları kullanarak soruları cevapla-
malarını ister. Aynı kutucuğu birden fazla sorunun cevabı olarak kullanabilecekleri
ifade edilir.
1 2 3
Direnç Diyot Transformatör
4 5 6
Lamba Altimetre LED
7 8 9
Transistör Reosta Tristör
1. Kutucuklardan hangisi/hangileri yarı iletken malzemelerden yapılmıştır?
2. Kutucuklardan hangisi/hangileri aydınlatma amacı ile kullanılan yarı iletken
malzemeli bir devre elemanıdır?
3. Kutucuklardan hangisi akımı tek yönlü geçirmek amacı ile kullanılır?
4. Kutucuklardan hangisi tasarruf amacıyla lamba yerine kullanılabilir?
5. Kutucuklardan hangisi/hangileri devrede anahtarlama yapma amacı ile kulla-
nılabilir?
6. Kutucuklardan hangisi elektronik bir devre elemanı değildir (ÜF1)?
Öğrenciler çalışma kağıdındaki soruları cevapladıktan sonra öğretmen eşliğinde
cevaplar kontrol edilir. Öğretmenin dönütleri doğrultusunda yanlış yapılan sorular
düzeltilir.
Etkinlik tamamlandıktan sonra öğrencilerden, yarı iletken malzemelerin tarihsel
gelişimi konulu bir poster veya infografik hazırlamak üzere performans ödevi
verilebilir (SF2).
141