Page 157 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 157
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen gösterim sonunda, öğrencilerin momentumun korunumuna ilişkin ve-
rilerini toplamalarını ister (SF2). Öğrencilerin çarpışma öncesi havaya kaldırılan
top sayısı ile çarpışma sonrası sarkacın diğer tarafında havaya kalkan top sayısının
eşit olduğu sonucuna ulaşmaları sağlanır. Yine öğrencilerin çarpışma öncesi hava-
ya kaldırılan topların hareket yönü ile çarpışma sonrası topların hareket yönlerinin
aynı olduğuna dikkat etmeleri istenir.
Sonuç olarak çizgisel momentumun hem yön hem büyüklük olarak korunduğu so-
nucuna ulaşılır (İF5). Çarpışma öncesi momentumun, çarpışma sonrası momen-
tuma eşit olduğunu göstermek için öğretmen tahtaya P¶ = P¶ şeklindeki ifadeyi
son
ilk
yazar.
Daha sonra öğretmen, http://meb.ai/8dgJbb simülasyonunu tahtadan açar
(FÖOD1). Simülasyondaki giriş sekmesine tıklar.
Şekil 4
Şekil 4'te alt tarafta bulunan daha fazla değer kutusu açılır. Sağ tarafta bulunan
kinetik enerji ve hız kutularına tik konulur, alt tarafta bulunan momentum diyag-
ramı açılır. 1 numaralı cismin kütlesi 0,5 kg, hızı 1 m/s; 2 numaralı cismin kütlesi 1
kg, hızı -0,5 m/s olarak ayarlanır (İF6, SF3). Simülasyon başlatılır. Çarpışmadan
sonra cisimlerin son hızları ve momentum değerleri not alınır. Aynı simülasyon sa-
dece 2 numaralı cismin kütlesi 2 kg olacak şekilde değiştirilerek tekrarlanır. 1. ve 2.
cismin kütlesi 1 kg, hızları ise sırasıyla 2 m/s ve -1 m/s olarak ayarlanıp simülasyon
başlatılır. Simülasyonda kullanılan kütle, hız, momentum ve kinetik enerji değerleri
aşağıda verilen tabloya uygun şekilde işlenir (İF7).
157