Page 157 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 157

Fizik

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen  gösterim  sonunda,  öğrencilerin  momentumun  korunumuna  ilişkin  ve-
                               rilerini toplamalarını ister (SF2). Öğrencilerin çarpışma öncesi havaya kaldırılan
                               top sayısı ile çarpışma sonrası sarkacın diğer tarafında havaya kalkan top sayısının
                               eşit olduğu sonucuna ulaşmaları sağlanır. Yine öğrencilerin çarpışma öncesi hava-
                               ya kaldırılan topların hareket yönü ile çarpışma sonrası topların hareket yönlerinin
                               aynı olduğuna dikkat etmeleri istenir.
                               Sonuç olarak çizgisel momentumun hem yön hem büyüklük olarak korunduğu so-
                               nucuna  ulaşılır  (İF5).  Çarpışma  öncesi  momentumun,  çarpışma  sonrası  momen-
                               tuma eşit olduğunu göstermek için öğretmen tahtaya P¶  = P¶  şeklindeki ifadeyi
                                                                                      son
                                                                                 ilk
                               yazar.
                               Daha  sonra  öğretmen,  http://meb.ai/8dgJbb  simülasyonunu  tahtadan  açar
                               (FÖOD1). Simülasyondaki giriş sekmesine tıklar.


























                                                                 Şekil 4
                               Şekil 4'te alt tarafta bulunan daha fazla değer kutusu açılır. Sağ tarafta bulunan
                               kinetik enerji ve hız kutularına tik konulur, alt tarafta bulunan momentum diyag-
                               ramı açılır. 1 numaralı cismin kütlesi 0,5 kg, hızı 1 m/s; 2 numaralı cismin kütlesi 1
                               kg, hızı -0,5 m/s olarak ayarlanır (İF6, SF3). Simülasyon başlatılır. Çarpışmadan
                               sonra cisimlerin son hızları ve momentum değerleri not alınır. Aynı simülasyon sa-
                               dece 2 numaralı cismin kütlesi 2 kg olacak şekilde değiştirilerek tekrarlanır. 1. ve 2.
                               cismin kütlesi 1 kg, hızları ise sırasıyla 2 m/s ve -1 m/s olarak ayarlanıp simülasyon
                               başlatılır. Simülasyonda kullanılan kütle, hız, momentum ve kinetik enerji değerleri
                               aşağıda verilen tabloya uygun şekilde işlenir (İF7).


















                                                                                                         157
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162