Page 162 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 162

Fizik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 26


        TEMA: ENERJİ
         Etkinliğe             FİZ.12.2.1. Yay sabitini tanımlamak için deney yapabilme
         Dönüştürülecek
         Öğrenme Çıktıları

                               FİZ.12.2.1.
         Basamaklandırılmış    a) Farklı yaylardaki kuvvet ve uzanım değişkenlerine göre yay sabitinin büyüklüğü-
         Bilgi Birimleri       nü bulabileceği bir deney tasarlar.
                               b) Farklı yaylar için kuvvet ve uzanım grafiklerini oluşturarak analiz eder.
         Ön Koşul Beceriler/   Öğrencilerin  iş  ve  sürtünme  kuvvetinin  hesaplanması,  mekanik  enerji  ve  enerji
         Temel Kabuller        türleri, dalga boyu, frekans hakkında ön bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.
         Tema Bazlı Öğrenci    Öğrenciler,  yay  sabitinin  büyüklüğünü  bulabilecekleri  bir  deney  tasarlamada  ve
         İhtiyaçları           farklı yaylar için kuvvet uzanım grafikleri oluşturmada zorluk yaşayabilirler.
                                              Farklılaştırma Alanları
                               İF1: Öğrencilere paket lastiği, lastik saç tokası, plastik top gibi malzemeler temin
                               edilerek bu malzemelerin esnekliğini incelemeleri, esnek malzemenin özelliği hak-
                               kında bilgi sahibi olmaları sağlanabilir.
                               İF2: Öğrencilerin dikkatini çekmek ve esnekliğin ne olduğunu zihinlerinde somut-
                               laştırmak için resim analizi tekniğiyle etkileşimli tahtadan trambolin, itfaiye atlama
                               yatağı, zıplayan ayakkabı fotoğrafları gösterilerek gözlemleri ve yorumları sorula-
                               bilir.
                               İF3: Tahtayı takip etmekte zorlanan öğrenciler için öğretmen, yeterli bekleme sü-
                               resini öğrencilere tanıyarak eş güdümlü takip edip etmediklerine dair geri bildirim
                               alabilir.
                               İF4: Öğrencilerin yayları düşeyde sabitlemelerini kolaylaştırmak üzere laboratu-
         İçerik
                               varlarda bulunan sacayak ve bağlantı parçalarıyla (aparat) yayların düşeyde sa-
                               bitlendiği düzenekler hazırlanabilir. Bu parçalara erişilemediğinde, uzun bir çubuk
                               iki masa arasına yerleştirilip sabitlenerek öğrencilerin yayları düşeyde sabitleme-
                               leri sağlanabilir.

                               İF5: Ölçüm yapmakta zorlanan öğrenciler için öğretmen gösterip yaptırma tekni-
                               ği ile ilk ölçümü kendisi yapabilir, sonrasında öğrencilerin deneye devam etmesini
                               sağlayabilir.

                               İF6: Deneyin tüm öğrenciler açısından eğitici olabilmesi için öğretmen, deney esna-
                               sında öğrencilerin kendi aralarında iş birliği ve iş bölümü yapmalarının gerekliliğini
                               ve önemini vurgular.
                               İF7: Tablolar tahtaya çizilirken öğrenciler bulgularını sesli olarak da  paylaşabilirler.
                               SF1: Öğrenciler rulman (top taşıma) tekniğini kullanarak soruları tartışabilirler. Bu
                               teknikte içte ve dışta olmak üzere iki çember oluşturulur. İç çemberdeki öğrenciler,
                               dış çemberdekilerle karşılıklı gelip öğretmenin sorduğu soruları bire bir tartışmaya
         Süreç                 başlar. İç çemberdeki bir öğrenci dış çemberdeki bir öğrenciyle eşleşir ve konuyu
                               yüz yüze konuşarak fikirlerini paylaşırlar. Belli bir süre sonunda, dış çemberdeki öğ-
                               renciler saat yönünde bir sıra atlarlar ve tartışma devam eder. Tartışma sonunda
                               ulaşılan noktalar listelenebilir.


    162
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167