Page 162 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 162
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 26
TEMA: ENERJİ
Etkinliğe FİZ.12.2.1. Yay sabitini tanımlamak için deney yapabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.12.2.1.
Basamaklandırılmış a) Farklı yaylardaki kuvvet ve uzanım değişkenlerine göre yay sabitinin büyüklüğü-
Bilgi Birimleri nü bulabileceği bir deney tasarlar.
b) Farklı yaylar için kuvvet ve uzanım grafiklerini oluşturarak analiz eder.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin iş ve sürtünme kuvvetinin hesaplanması, mekanik enerji ve enerji
Temel Kabuller türleri, dalga boyu, frekans hakkında ön bilgilerinin olduğu kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Öğrenciler, yay sabitinin büyüklüğünü bulabilecekleri bir deney tasarlamada ve
İhtiyaçları farklı yaylar için kuvvet uzanım grafikleri oluşturmada zorluk yaşayabilirler.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğrencilere paket lastiği, lastik saç tokası, plastik top gibi malzemeler temin
edilerek bu malzemelerin esnekliğini incelemeleri, esnek malzemenin özelliği hak-
kında bilgi sahibi olmaları sağlanabilir.
İF2: Öğrencilerin dikkatini çekmek ve esnekliğin ne olduğunu zihinlerinde somut-
laştırmak için resim analizi tekniğiyle etkileşimli tahtadan trambolin, itfaiye atlama
yatağı, zıplayan ayakkabı fotoğrafları gösterilerek gözlemleri ve yorumları sorula-
bilir.
İF3: Tahtayı takip etmekte zorlanan öğrenciler için öğretmen, yeterli bekleme sü-
resini öğrencilere tanıyarak eş güdümlü takip edip etmediklerine dair geri bildirim
alabilir.
İF4: Öğrencilerin yayları düşeyde sabitlemelerini kolaylaştırmak üzere laboratu-
İçerik
varlarda bulunan sacayak ve bağlantı parçalarıyla (aparat) yayların düşeyde sa-
bitlendiği düzenekler hazırlanabilir. Bu parçalara erişilemediğinde, uzun bir çubuk
iki masa arasına yerleştirilip sabitlenerek öğrencilerin yayları düşeyde sabitleme-
leri sağlanabilir.
İF5: Ölçüm yapmakta zorlanan öğrenciler için öğretmen gösterip yaptırma tekni-
ği ile ilk ölçümü kendisi yapabilir, sonrasında öğrencilerin deneye devam etmesini
sağlayabilir.
İF6: Deneyin tüm öğrenciler açısından eğitici olabilmesi için öğretmen, deney esna-
sında öğrencilerin kendi aralarında iş birliği ve iş bölümü yapmalarının gerekliliğini
ve önemini vurgular.
İF7: Tablolar tahtaya çizilirken öğrenciler bulgularını sesli olarak da paylaşabilirler.
SF1: Öğrenciler rulman (top taşıma) tekniğini kullanarak soruları tartışabilirler. Bu
teknikte içte ve dışta olmak üzere iki çember oluşturulur. İç çemberdeki öğrenciler,
dış çemberdekilerle karşılıklı gelip öğretmenin sorduğu soruları bire bir tartışmaya
Süreç başlar. İç çemberdeki bir öğrenci dış çemberdeki bir öğrenciyle eşleşir ve konuyu
yüz yüze konuşarak fikirlerini paylaşırlar. Belli bir süre sonunda, dış çemberdeki öğ-
renciler saat yönünde bir sıra atlarlar ve tartışma devam eder. Tartışma sonunda
ulaşılan noktalar listelenebilir.
162