Page 160 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 160
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Şekil 6'da görüldüğü gibi esnek kenar kaldırılır. Hız, kinetik enerji, momentum di-
yagramı ve daha fazla değer kısımları açılır. 1 numaralı cismin kütlesi 0,5 kg v hızı
X
0,5 m/s v hızı 0 m/s olarak ayarlanır. 2 numaralı cismin kütlesi 0,5 kg v hızı -0,5
Y
X
m/s v hızı 0 m/s olarak ayarlanır. Simülasyon çalıştırılır ve çarpışma gerçekleştik-
Y
ten sonraki değerler tabloya not edilir.
Daha sonra 1 numaralı cismin kütlesi 0,5 kg v hızı 1 m/s v hızı 0,5 m/s olarak 2
Y
X
numaralı cismin kütlesi 0,5 kg v , hızı -1 m/s v hızı 0,5 m/s olarak ayarlanır. Simü-
X
Y
lasyon çalıştırılır ve çarpışma gerçekleştikten sonraki değerler Tablo 3'e not edilir.
Tablo 3
Simülasyon sonucu oluşturulan tablodan faydalanılarak esnek olmayan merkezi
çarpışma ile ilgili özelliklere ulaşılır (ÜF1). Bu özellikleri öğretmen tahtaya listeler.
Çizgisel momentum korunur.
Kinetik enerji korunmaz.
Tahtaya esnek ve esnek olmayan çarpışmalarla ilgili problemler yazarak öğrenci-
ler ile birlikte çözüm yapılır (ÜF2). Öğrencilerden momentumun farklı uygulama-
lardaki korunumuna ilişkin örnek olaylarla ilgili bir performans görevi hazırlamala-
rı istenir (ÜF3). Örnek olaylarda momentumun nasıl korunduğuna ilişkin yargılarda
bulunmaları istenir. Yine öğrenciler bu olayları derste öğrendikleri çarpışma türle-
rine göre sınıflandırır.
Öğrenciler, simülasyon deneylerine katılım durumları ve performans ödevleri kont-
Değerlendirme
rol listesi ile değerlendirilir.
160