Page 165 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 165

Fizik

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               çalışma  kâğıdının  üzerine  yazabileceklerini  söyler.  Kalem,  kapı  kolu,  zımba  gibi
                               aletlerdeki  yay  sistemini  gerçek  zamanlı  olarak  gösterir.  Çalışma  kâğıdındaki
                               bisiklet,  araba  gibi  araçların  amortisörlerinin  görsellerini  göstererek  günlük
                               hayatta farklı yaylara ihtiyaç duyulmasının nedenleri üzerine sorular sorar.
                               Öğretmen  öğrencilere  “Esnek  cisimlerin  yapıldıkları  malzemeye  bağlı  olarak
                               değişen bir esneklik sınırı vardır. Bu sınır aşıldığında cismin yapısında kalıcı bozulma,
                               kırılma, kopma gibi durumlarla karşılaşılabilir. Esnek bir malzeme olan yay, esneklik
                               sınırı  aşılmadan  kullanılmak  istendiğinde  yay  sabiti  adı  verilen,  birim  uzunluk
                               başına düşen kuvvet ile hesaplanan k sabiti göz önüne alınmalıdır.  Yay sabiti yayın
                               sertliğinin bir ölçüsüdür ve yay sabitinin SI’daki birimi N/m’dir.” açıklamasını yapar.

                               Öğretmen  öğrencilere  yay  setlerini  gösterir.  Öğretmen  öğrencilere  yayların
                               özelliklerinin  neler  olabileceğini  sorar  ve  çalışma  kağıdındaki  görsellerle
                               ilişkilendirir.  Öğrenciler  bu  yayları  inceler  (İF1).  Öğrenciler  öğretmen
                               rehberliğinde dört farklı grup oluşturur. Öğrencilere Ek-2 Yaylar Deney Formu
                               verilir.  Bu  formun  “yay  sabiti”  konusunun  işlenmesi  sürecinde,  rapor  düzeninde
                               hazırlanması gerektiğini ifade eder.
                               Öğretmen aşağıdaki soruları sorar ve soruların cevaplarının öğrenciler tarafından
                               beyin  fırtınası  ortamında  verilmesini  sağlar.  Soruların  cevaplarını  Ek-2  Yaylar
                               Deney Formu Raporlarına yazabileceklerini söyler (ÜF1, SF1).

                                 •  Esnek cisim nedir?
                                 •  Yayın boyunun uzun olması yayın hangi özelliğini değiştirebilir?
                                 •  Yayın daha kalın olması yayın hangi özelliğini değiştirebilir?

                                 •  Günlük hayatta yay gibi hangi esnek cisimlere örnek verebilirsiniz?
                                 •  Günlük hayatta esnek cisimler nerelerde kullanılmaktadır (İF2, SF2)?
                               Öğretmen  tarafından  etkileşimli  tahtada  http://meb.ai/1EBnEN  simülasyonu
                               açılır.  Öğretmen  öğrencilerle  birlikte  simülasyon  programı  üzerinden  deneyleri
                               yapar  (İF3).  Simülasyondaki  deneylerin  bütün  aşamaları  tamamlandığında
                               gruplardan, benzer adımları gerçek deney düzeneğinde yapmaları ve raporlarına
                               yazmaları istenir.
                               Deney Aşamaları:

                               1. Kütle değeri 50 g olarak belirlenen cisim yaya takılır.














                                                                 Şekil 1
                               2. Şekil 1’deki gibi cisim yaya yerleştirilerek yay yeni denge konumunda sabitlenir
                               ve cetvel yardımı ile cismin denge noktasından ne kadar uzaklaştığını öğrenciler
                               not alır.


                                                                                                         165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170