Page 164 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 164
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Küçük Bir Yayım, Ne işler Yaparım
Konu Yay Sabiti
Farklı yaylardaki kuvvet ve uzanım değişkenlerine göre yay sabitinin büyüklüğünü
Öğrenme Hedefleri bulabileceği bir deney tasarlayabilme
Farklı yaylar için kuvvet ve uzanım grafiklerini oluşturarak analiz edebilme
• Kâğıt
• Etkileşimli Tahta
• Kalem
• Her gruba verilmek üzere yay seti; aynı boyutlarda farklı malzemeden yapılmış
iki yay (a ve b yayı), a malzemesinden yapılmış aynı kalınlıkta daha uzun bir
yay, serbest deney süreci için çeşitli yaylar
Materyaller • Yayların ucuna takılacak kütle değeri 50 g, 100 g ve 200 g olan cisimler
• Cetvel
• Ek-1 Yay Sabiti Çalışma Kağıdı
• Ek-2 Yaylar Deney Formu
• Ek-3 Yeni Nesil Amortisör Senaryosunu
• Ek-4 Süreç ve Ürün Değerlendirme Formu
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; inceleme, soru-cevap, beyin fırtınası, gösterim (simülasyon), deney,
performans görevi yöntemleri kullanılmıştır.
İnceleme: Öğrenciler öğretmenin sınıfa getirdiği yaylaları inceleyerek yayların
özellikleri hakkında bilgi edinir.
Soru-Cevap Yöntemi: Öğretmenin yaylarla ilgili sorduğu soruları cevaplar.
Beyin Fırtınası: Öğrenciler, “Günlük hayatta yay gibi hangi esnek cisimlere örnek
verebilirsiniz?” ve “Günlük hayatta esnek cisimler nerelerde kullanılmaktadır?” soru-
Etkinlik Açıklaması
larını cevaplarken bu yöntemi kullanırlar.
Gösterim (Simülasyon): Öğretmen etkileşimli tahtada kütleler ve yaylar ile ilgili si-
mülasyonu açar.
Deney: Öğretmenin simülasyon üzerinde gerçekleştirdiği deneyi, öğrenciler gerçek
ortamda deney yaparlar.
Performans Görevi: Öğrencilere, Ek-3 Yeni Nesil Amortisör Senaryosu ile geliştir-
meye yönelik performans görevi verilir.
Öğretmen öğrencilere Ek-1 Yay Sabiti Çalışma Kâğıdını dağıtır. Öğrencilere çalışma
kâğıdındaki soruların yanıtlarını ders sürecinin istedikleri zaman diliminde, çalışma
kâğıdının üzerine yazabileceklerini söyler. Kalem, kapı kolu, zımba gibi aletlerdeki
yay sistemini gerçek zamanlı olarak gösterir. Çalışma kâğıdındaki bisiklet, araba
Uygulama Süreci gibi araçların amortisörlerinin görsellerini göstererek günlük hayatta farklı yaylara
ihtiyaç duyulmasının nedenleri üzerine sorular sorar.
Öğretmen öğrencilere Ek-1 Yay Sabiti Çalışma Kâğıdını dağıtır. Öğrencilere
çalışma kâğıdındaki soruların yanıtlarını ders sürecinin istedikleri zaman diliminde,
164