Page 167 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 167
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Bilimsel Çıkarım: Öğretmen öğrencilerin deneyin D süreci hakkında yorumlarda
bulunmasını ister ve öğrencilerin “Yayların uzaması yaylar aynı boyutta olsa da ya-
yın üretildiği malzemeye bağlıdır.” çıkarımına ulaşmaları için süreci yönlendirir.
D. Öğrencilerin Deney Aşaması: Gruplar kuvvet ve yaylardaki uzanım miktarı de-
ğişkenlerini kullanarak yay sabitinin büyüklüğünü bulabilecekleri yeni bir deney ta-
sarlarlar. Hipotez oluştururlar, değişkenleri ve deney düzeneğinin verilerini rapor
olarak yazarlar. Toplanan veriyi tablo ve grafikler yardımıyla analiz ederler.
Öğretmen öğrencilerden aşağıdaki soruları ve bu soruların cevaplarını raporlarına
yazmalarını ister (SF3).
• Yaya takılan kütle arttıkça yayın uzama miktarı nasıl değişti?
• Farklı kütleler takmaya devam etseydik yaydaki uzama miktarı nasıl olurdu?
• Bütün gruplarda yaylardaki uzama miktarları farklı mıdır? Farklıysa sebebini
açıklayınız.
• Cisimleri yaylara taktığımızda yaya uygulanan kuvvet nedir?
• Yaya uygulanan kuvvetle yaydaki uzama miktarı arasında nasıl bir ilişki olabilir?
• Yayların uzaması, yaylar aynı maddeden yapılmış ve aynı kalınlıkta olsa da ya-
yın uzunluğuyla nasıl değişir?
• Günlük hayatta farklı yay sabitlerinde yaylardan yararlanarak bir sistem tasar-
lamak isterseniz bu sistem ne olurdu? Neden bu sistemi seçtiniz?
Öğretmen öğrencilere Ek-3 Yeni Nesil Amortisör Senaryosunu dağıtır ve “yeni nesil
amortisör” tasarlayabilmeleri için performans görevi verir (ÜF2, ÜF3, FÖOD2).
Öğretmen gruplara Ek-4 Süreç ve Ürün Değerlendirme Formunu dağıtır.
Öğrencilerin doldurmuş oldukları Ek-1 Yay Sabiti Çalışma Kâğıdı, Ek-2 Yaylar De-
Değerlendirme ney Formu ve Ek-4 Süreç ve Ürün Değerlendirme Formu üzerinden değerlendirme-
ler yapılır.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (uzatılmış zaman, alternatif ölç-
Tasarım Ögeleri me ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (sözlü, yazılı, gör-
sel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
167