Page 166 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 166
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
3. Simülasyondaki cismin kütle değeri 100 g seçilir ve yay sabitlenerek uzama mik-
tarı ölçülür.
4. Simülasyondaki cismin kütle değeri 200 g seçilir ve yay sabitlenerek uzama mik-
tarı ölçülür.
Kütle (g) Yayın Uzama Miktarı (cm)
50
100
200
Öğretmen öğrencilerle birlikte simülasyondaki yaya uygulanan kuvvet ile yaydaki
uzamanın ilişkisini veren Kuvvet (F)-Uzama (x) grafiğini tahtaya çizerler.
5.
Şekil 2
Öğretmen aynı maddeden yapılmış aynı kalınlıkta farklı uzunlukta iki yaya 100 g
kütle takarak yayın uzama miktarını ölçer, öğretmen tahtaya yazar ve öğrenciler
rapora not eder. http://meb.ai/rhwQLG
A. Öğrencilerin Deney Aşaması: Gruplar a maddesinden yapılmış yaya sırasıyla 50 g,
100 g, 200 g olmak üzere farklı kütleler takılarak yayın uzama miktarı ölçülür ve
rapora not edilir (FÖOD1, İF4, İF5, İF6).
Öğretmen her grubun kendi tablolarını, deney formu raporlarına çizmelerini söyler (İF7).
Gruplar deneylerindeki yaya uygulanan kuvvet ile yaydaki uzamanın ilişkisini veren
Kuvvet (F)-Uzama (x) grafiği raporlarına çizer.
Bilimsel Çıkarım: Öğretmen beyin fırtınası ortamı oluşturarak öğrencilerin, yaya
asılan cismin kütlesi arttıkça yayın uzama miktarının artacağı yönünde yorumla-
ması için süreci yönlendirir.
B. Öğrencilerin Deney Aşaması: Gruplar a maddesinden yapılmış aynı kalınlıkta
farklı uzunlukta iki yaya 50 g kütle takarak yayın uzama miktarını ölçer ve rapora
not eder.
Bilimsel Çıkarım: Öğretmen öğrencilerin deneyin B süreci hakkında yorumlarda
bulunmasını ister ve öğrencilerin “Yayların uzaması yaylar aynı maddeden yapılmış
ve aynı kalınlıkta olsa da yayın uzunluğuna bağlıdır; uzun yay daha çok uzar.” çıka-
rımına ulaşmaları için süreci yönlendirir.
C. Öğrencilerin Deney Aşaması: Gruplar aynı boyutlarda farklı maddeden yapıl-
mış iki yaya (a ve b yayı) 50 g kütleli cisim asar, yayların uzama miktarı rapora not
edilir.
166