Page 192 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 192

Fizik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen öğrencilere “Atom çekirdeğinde protonları ve nötronları bir arada tu-
                               tan çok güçlü bir kuvvet bulunmaktadır. Bu kuvvet olmasa çekirdeğin içerisindeki
                               protonların birbirlerine uyguladıkları elektriksel kuvvet sebebiyle  atom çekirdeği
                               dağılacaktır (İF1).” açıklamasını yapar.
                               Öğretmen öğrencilere Ek-1 Nükleer Enerji Formunu dağıtır. Öğretmen doküman-
                               daki metni hikâyeleştirerek anlatır. Öğretmen öğrencilere, “Nükleer enerji doküma-
                               nındaki soruların yanıtlarını, sınıfta nükleer enerji konusunun işlenmesi sürecinde,
                               uygun gördüğünüz zamanlarda görsellerle destekleyerek defterinize yazınız.” der.
                               Öğretmen  öğrencilerin  çember  formunda  sıra  düzeni  oluşturmalarını  sağlar
                               (FÖOD1) ve linkte yer alan http://meb.ai/UlPxBOD metninin çıktısını öğrencilere
                               dağıtır.
                               Öğretmen, “Sokrat semineri öğretim tekniği”ni öğrencilere liderlik ederek uygula-
                               mak için öğrencilerin dağıtılan kağıttaki metnin içeriğini incelemelerini ve tartışma-
                               larını sağlar (FÖOD2). Öğrencileri sorgulamaya ve tartışmaya dayalı bir ortamda
                               aşağıdaki soruları cevaplamaya yönlendirilir:
                               -Atom çekirdeği nasıl bir etkiyle parçalanabilir?

                               -Sizce parçalanmaya en müsait olan atom çekirdekleri hangileri olabilir? Neden?
                               -Atom çekirdekleri parçalandıktan sonra ortaya nasıl bir etki çıkmasını beklersiniz?
                               Söz almak isteyen öğrencilere söz verilerek yukarıdaki soruların tartışılması sağla-
                               nır (İF2, İF3).
         Uygulama Süreci
                               Öğretmen, Albert Einstein’in E=m.c  kütle enerji eş değerliği formülünü öğrenci-
                                                               2
                               lerin dikkatini çekecek şekilde etkileşimli tahtaya yazar (SF1). Öğrencilerden bu
                               formülü defterlerine yazmalarını ister. Formülde yer alan sembollerin hangi fiziksel
                               nicelikleri ifade ettiğini öğrencilere sorar. Sembollerin hangi fiziksel nicelikleri ifade
                               ettiği, sınıfça yapılan tartışmalar sonucu belirlenir. Daha sonra öğretmen aşağıda-
                               ki sorularla devam eder:

                                 •  E = m.c  formülü sizce neden kütle enerji eş değerliği formülü olarak adlandırıl-
                                         2
                                   maktadır?
                                 •  Evrende kütle ve enerji birbirine dönüşebilir mi?
                                 •  Eşitlikteki c  ifadesi kütlenin enerji karşılığını nasıl etkilemektedir?
                                             2
                               Yukarıdaki sorular öğretmen liderliğinde sınıfça tartışılıp cevaplara ulaşılır. Öğret-
                               men tahtaya   235 U  yazarak öğrencilere, uranyum çekirdeği hakkında kısa bir bilgi-
                                            92
                               lendirme yapar ve öğrencilerden bunu defterlerine not almalarını ister.  Sonrasında
                               aşağıdaki sorularla etkinliğe devam eder:
                                 •  ”Eğer uranyum çekirdeği bir nötronla bombardıman edilirse ne olabilir?” diye-
                                   rek tahtaya denklemin şu kısmını yazar:

                                                                1 n  235 U +
                                                                0   92










    192
   187   188   189   190   191   192   193   194   195   196   197