Page 187 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187

Fizik

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Yüzeyden elektron sökebilecek en küçük enerjinin eşik enerjisi olduğu ifade edilir.
                               Öğrenciler, eşik enerjisinin ışığın gönderildiği hedef metalin cinsine bağlı olduğu
                               sonucuna ulaşır.

                               Öğretmen, ışığın dalga boyunun dolayısıyla enerjisinin, kopan elektronların kinetik
                               enerjisini nasıl etkileyeceğini belirlemek amacıyla simülasyonda hedef metali sabit
                               tutacağı düzeneği Şekil V’teki gibi oluşturur.
























                                                                Şekil - V
                               Hedef metal Şekil-V’teki gibi sodyum seçilip şiddet %50'ye ayarlanır ve ışığın dalga
                               boyu 500 nm değerine getirilir. Bu dalga boyu değeri tutamaç yardımıyla yavaş-
                               ça 100 nm değerine doğru hareket ettirilir. Dolayısıyla ışığın dalga boyu azaltılıp
                               enerjisi artırılarak kopan elektronların kinetik enerjisi hem görselden hem de yan
                               tarafta bulunan “elektronun enerjisi ve ışığın frekansı” grafiğinden gözlemlenir.
                               Öğretmen gözlem sonuçlarının bir önceki kısımda olduğu gibi öğrenciler tarafın-
                               dan tartışılması için süre verir. Gözlemleri ve vardıkları sonuçları paylaşmaları için
                               öğrencilere söz verilir. Bu aşamada öğretmen yönlendirmelerde bulunabilir (İF3),
                               gerekli gördüğü yanlışları düzeltebilir.
                               Işığın dalga boyunun azaltılıp enerjisinin artırılması durumunda, kopan elektronla-
                               rın kinetik enerjisinin artacağı sonucuna öğrencilerin ulaşması sağlanır (İF4). Ayrı-
                               ca bu fotoelektrik etki olayını açıklamakta kullanabileceğimiz

                               E foton  = E bağlanma  + E kinetik
                               matematiksel modelinin Einstein’in fotoelektrik denklemi olarak ifade edildiği söy-
                               lenir. Kuramsal fiziğe katkılarından ve fotoelektrik etki olayına getirdiği açıklama-
                               lardan dolayı Einstein’ın 1921 yılında Nobel Fizik Ödülü’ne layık görüldüğü ifade
                               edilir.
                               Öğretmen performans görevi olarak “Daha önceki öğrenmeleriniz ve fotoelektrik
                               etki düşünüldüğünde,
                               Sizce ışık dalga mıdır yoksa tanecik midir?
                               Fotoelektrik olay ışığın hangi modelini destekler?”

                               sorularını yöneltip bu doğrultuda araştırma yapmalarını ve bir sunum hazırlamala-
                               rını öğrencilerden ister (ÜF1).


                                                                                                         187
   182   183   184   185   186   187   188   189   190   191   192