Page 187 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 187
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Yüzeyden elektron sökebilecek en küçük enerjinin eşik enerjisi olduğu ifade edilir.
Öğrenciler, eşik enerjisinin ışığın gönderildiği hedef metalin cinsine bağlı olduğu
sonucuna ulaşır.
Öğretmen, ışığın dalga boyunun dolayısıyla enerjisinin, kopan elektronların kinetik
enerjisini nasıl etkileyeceğini belirlemek amacıyla simülasyonda hedef metali sabit
tutacağı düzeneği Şekil V’teki gibi oluşturur.
Şekil - V
Hedef metal Şekil-V’teki gibi sodyum seçilip şiddet %50'ye ayarlanır ve ışığın dalga
boyu 500 nm değerine getirilir. Bu dalga boyu değeri tutamaç yardımıyla yavaş-
ça 100 nm değerine doğru hareket ettirilir. Dolayısıyla ışığın dalga boyu azaltılıp
enerjisi artırılarak kopan elektronların kinetik enerjisi hem görselden hem de yan
tarafta bulunan “elektronun enerjisi ve ışığın frekansı” grafiğinden gözlemlenir.
Öğretmen gözlem sonuçlarının bir önceki kısımda olduğu gibi öğrenciler tarafın-
dan tartışılması için süre verir. Gözlemleri ve vardıkları sonuçları paylaşmaları için
öğrencilere söz verilir. Bu aşamada öğretmen yönlendirmelerde bulunabilir (İF3),
gerekli gördüğü yanlışları düzeltebilir.
Işığın dalga boyunun azaltılıp enerjisinin artırılması durumunda, kopan elektronla-
rın kinetik enerjisinin artacağı sonucuna öğrencilerin ulaşması sağlanır (İF4). Ayrı-
ca bu fotoelektrik etki olayını açıklamakta kullanabileceğimiz
E foton = E bağlanma + E kinetik
matematiksel modelinin Einstein’in fotoelektrik denklemi olarak ifade edildiği söy-
lenir. Kuramsal fiziğe katkılarından ve fotoelektrik etki olayına getirdiği açıklama-
lardan dolayı Einstein’ın 1921 yılında Nobel Fizik Ödülü’ne layık görüldüğü ifade
edilir.
Öğretmen performans görevi olarak “Daha önceki öğrenmeleriniz ve fotoelektrik
etki düşünüldüğünde,
Sizce ışık dalga mıdır yoksa tanecik midir?
Fotoelektrik olay ışığın hangi modelini destekler?”
sorularını yöneltip bu doğrultuda araştırma yapmalarını ve bir sunum hazırlamala-
rını öğrencilerden ister (ÜF1).
187