Page 184 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 184
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Karar verin! Dalga mıyım Tanecik miyim?
Konu Fotoelektrik Olay
Fotoelektrik etkinin bağlı olduğu değişkenleri gözlemleme
Öğrenme Hedefleri Fotoelektrik etkinin matematiksel modeline ulaşma
Fotoelektrik etki ve foton kavramı arasındaki ilişkiyi genelleme
• Kâğıt
Materyaller • Etkileşimli tahta
• Kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; simülasyon, gözlem, esnek gruplama, analojiler, soru-cevap, perfor-
mans görevi yöntem ve tekniklerinden faydalanılmıştır.
Simülasyon: Öğretmen, fotoelektrik etkiyi görselleştirmek için bir simülasyon kul-
lanmaktadır. Bu simülasyon, öğrencilere ışığın dalga boyu ve şiddetinin elektron
koparmadaki etkisini gözlemleme fırsatı sunar.
Gözlem: Öğrenciler, simülasyon sırasında gözlem yapmak ve deney sonuçlarını
defterlerine kaydetmek ile görevlendirilmiştir.
Esnek Gruplama: Öğrenciler, deneydeki gözlemlerini yanlarındaki arkadaşlarıyla
paylaşmak için küçük gruplara ayrılmıştır. Bu durum öğrencilerin birbirleriyle et-
kileşimde bulunmalarını ve deney sonuçlarını tartışarak öğrenmelerini teşvik eder.
Etkinlik Açıklaması
Analojiler: Öğretmen çeşitli analojilerle, soyut kavramların daha somut ve anlaşılır
hâle getirilmesine yardımcı olur.
Soru-Cevap: Öğretmen, öğrencilere fotoelektrik etkiyle ilgili sorular yöneltir.
Performans Görevi: Öğretmen performans görevi olarak “Daha önceki öğrenme-
leriniz ve fotoelektrik etki düşünüldüğünde,
-Sizce ışık dalga mıdır yoksa tanecik midir?
-Fotoelektrik olay ışığın hangi modelini destekler?”
sorularını yöneltip bu doğrultuda araştırma yapmalarını ve bir sunum hazırlamala-
rını öğrencilerden ister.
Öğretmen etkileşimli tahtada, ışığın (fotonun) metal bir yüzeyden elektron sökmesi
olayı ile ilgili http://meb.ai/jNc4se simülasyonunu açar. Fotoelektrik olay ile
ilgili deney düzeneğinde bulunan ışık kaynağı, katot ve anot levhalar ile metale
gönderilen ışığın özelliklerinin yer aldığı skala öğrencilere tanıtılır (İF1). Devrede
bulunan üreteçte herhangi bir değişiklik yapılmayacağı öğrencilere ifade edilir.
Uygulama Süreci Öğretmen, öğrencilerden simülasyon sırasında gözlemledikleri verileri defterlerine
kaydetmelerini ister.
184