Page 180 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 180
Fizik
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Dalga Havuzu
Konu Elektromanyetik Dalgalar
Elektromanyetik dalgaların niteliklerini belirleme
Öğrenme Hedefleri Elektromanyetik dalgaları niteliklerine göre gruplandırma
Elektromanyetik dalgaları adlandırma
• Kâğıt
Materyaller • Etkileşimli tahta
• Kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; soru-cevap, beyin fırtınası, doğrudan anlatım, yapılandırılmış grid ve
performans görevi tekniklerinden faydalanılmıştır.
Soru-Cevap Yöntemi: Öğrencilere, "Metinde gözle görülemeyen hangi ışınlardan
bahsedilmektedir?" sorusu yöneltilir ve öğrencilerden gelen cevaplar tahtaya liste-
lenir.
Beyin Fırtınası: Öğrenciler elektromanyetik dalgaların özelliklerinin neler olabile-
Etkinlik Açıklaması ceğini tahmin ederken kullanılmaktadır.
Doğrudan Anlatım: Öğretmen, öğrencilerin ön bilgilerinden yararlanarak elektro-
manyetik dalgaların hız, frekans, dalga boyu arasındaki ilişkiyi tanımlar.
Yapılandırılmış Grid: Öğrencilere grid ve sorulardan oluşan çalışma kâğıdı verilir.
Çalışma kâğıdının doldurulması için yeterli süre tanınır.
Performans Görevi: Öğrencilerden, öğrendiği elektromanyetik dalgaların benzer
ve farklı özelliklerini içeren kavram haritası oluşturmaları istenir.
Öğretmen öğrencilere, "Gelen-giden mesajları taşıyan cep telefonu dalgaları,
radyo, televizyon, telsiz dalgaları, duvarlardan kapılardan pencerelerden
geçen dalgalar… Nasıl bir dalga havuzunda yaşadığımızın farkında mısınız? Bu
dalgaları görmüyoruz fakat gün geçtikçe yoğunlukları artıyor. Sizce bu durum bir
elektromanyetik kirlilik yaratabilir mi? İnsan sağlığını nasıl etkiler? İnsan gözü belli
bir frekans değer aralığındaki elektromanyetik dalgaları algılayabilir. Bu frekans
değer aralığındaki elektromanyetik dalgalara ‘görünür ışın’ denir. Bu frekans
aralığının üstünde (mor ötesi) ya da altında (kızılötesi) olan elektromanyetik
dalgaları algılayabilen canlılar (yılan, baykuş vb.) da vardır. ” metnini okur
(İF1, FÖOD1). Öğrencilere "Metinde gözle görülemeyen hangi ışınlardan
Uygulama Süreci
bahsedilmektedir?" sorusu yöneltilir.
Öğretmen öğrencilerden gelen cevapları tahtaya listeler. Soru-cevap veya beyin
fırtınası gibi teknikler öğrencilerin, elektromanyetik dalgaların sahip olduğu
özellikleri (yayılmaları için maddesel ortama ihtiyaç duyup duymamaları,
yayıldıkları ortam-hız ilişkisi, yük ve kütleye sahip olup olmamaları, elektrik ve
manyetik alandaki davranışları vb. açısından) tahmin etmelerini sağlar (İF2, SF1).
Öğretmen, öğrencilerin ön bilgilerinden yararlanarak elektromanyetik dalgaların
hız, frekans, dalga boyu arasındaki ilişkiyi tanımlar.
180