Page 55 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 55

Fizik

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Isının Yolculuğu
         Konu                  Isı aktarım yolları
                               Isı aktarım yollarının niteliklerini belirleme
                               Niteliklerine göre ısı aktarım yollarını benzerlik ve farklılıklarına göre ayrıştırabilme
         Öğrenme Hedefleri
                               Isı aktarım yollarını benzerliklerine göre gruplandırabilme
                               Gruplandırdığı ısı aktarım yollarını adlandırabilme
                                 •  Etkileşimli tahta

         Materyaller             •  Çalışma Kağıdı
                                 •  Kalem
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte; beyin fırtınası, araştırma yoluyla öğrenme, tartışmacı yaklaşım, doğ-
                               rudan anlatım yöntemleri kullanılmıştır.
                               Beyin Fırtınası: Öğretmen derse başlarken öğrencilerin geçmiş bilgilerini hatırlat-
                               mak amacı ile şu soruları sınıfa yöneltir: "Çelik tencerelerin veya çaydanlıkların tut-
                               ma kısmı neden plastik malzemeden yapılır? Eğer metalden yapılsaydı ne olurdu?"
                               Araştırma Yoluyla Öğrenme: Öğretmen, öğrencilere belli bir süre vererek sorular
         Etkinlik Açıklaması   hakkında araştırma yapmalarını ve sınıfta dörderli gruplar oluşturarak bu soruları
                               cevaplamalarını ister.

                               Tartışmacı Yaklaşım: Her bir grup bulduğu cevapları sınıf ortamında söyler ve bu
                               örneklerde ısının nasıl aktarıldığı tartışılır.

                               Doğrudan anlatım: Öğretmen gerekli yönlendirmelerle ısının katı maddelerde ile-
                               tim yolu ile aktarıldığını vurgular. Bu durumun birbirine çok yakın olan atom ve mo-
                               leküllerin titreşim hareketini birbirine aktarmaları ile gerçekleştiğini söyler.
                               Öğretmen derse başlarken öğrencilerin geçmiş bilgilerini hatırlatmak amacıyla şu
                               soruları sınıfa yöneltir (SF1):
                               "Çelik  tencerelerin  veya  çaydanlıkların  tutma  kısmı  neden  plastik  malzemeden
                               yapılır? Eğer metalden yapılsaydı ne olurdu?

                               Evdeki kalorifer petekleri neden evin alt kısımlarında yer alır?
                               İçinde su bulunan çaydanlığı ocağa koyduğumuzda çaydanlığın çelik kısmında ve
                               suda ısının aktarım türü aynı mıdır?
                               Siyah elbise giyen biri beyaz elbise giyen birine göre neden daha fazla ısınır?
         Uygulama Süreci
                               Elektrikli ısıtıcı odayı nasıl ısıtır? Eğer odanın içinde hava olmasaydı elektrikli ısıtıcı
                               odadaki cisimleri ısıtabilir miydi (İF1)?"
                               Öğretmen,  dörderli  gruplar  oluşturur.  Oluşan  gruplar  tahtaya  listelenen  soruları
                               kendi  aralarında  tartışarak  doğru  cevapları  bulmaya  çalışırlar  (FÖOD1).  Her
                               bir  grup  bulduğu  cevapları  grup  sözcüsü  aracılığıyla  sınıf  ortamında  söyler.  Bu
                               örneklerde ısının nasıl aktarıldığı tartışılır.
                               Öğretmen  gerekli  yönlendirmelerle  ısının  katı  maddelerde  iletim  yolu  ile
                               aktarıldığını vurgular. Bu durumun birbirine çok yakın olan atom ve moleküllerin
                               titreşim hareketini birbirine aktarmaları ile gerçekleştiğini söyler.


                                                                                                         55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60