Page 55 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 55
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Isının Yolculuğu
Konu Isı aktarım yolları
Isı aktarım yollarının niteliklerini belirleme
Niteliklerine göre ısı aktarım yollarını benzerlik ve farklılıklarına göre ayrıştırabilme
Öğrenme Hedefleri
Isı aktarım yollarını benzerliklerine göre gruplandırabilme
Gruplandırdığı ısı aktarım yollarını adlandırabilme
• Etkileşimli tahta
Materyaller • Çalışma Kağıdı
• Kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; beyin fırtınası, araştırma yoluyla öğrenme, tartışmacı yaklaşım, doğ-
rudan anlatım yöntemleri kullanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Öğretmen derse başlarken öğrencilerin geçmiş bilgilerini hatırlat-
mak amacı ile şu soruları sınıfa yöneltir: "Çelik tencerelerin veya çaydanlıkların tut-
ma kısmı neden plastik malzemeden yapılır? Eğer metalden yapılsaydı ne olurdu?"
Araştırma Yoluyla Öğrenme: Öğretmen, öğrencilere belli bir süre vererek sorular
Etkinlik Açıklaması hakkında araştırma yapmalarını ve sınıfta dörderli gruplar oluşturarak bu soruları
cevaplamalarını ister.
Tartışmacı Yaklaşım: Her bir grup bulduğu cevapları sınıf ortamında söyler ve bu
örneklerde ısının nasıl aktarıldığı tartışılır.
Doğrudan anlatım: Öğretmen gerekli yönlendirmelerle ısının katı maddelerde ile-
tim yolu ile aktarıldığını vurgular. Bu durumun birbirine çok yakın olan atom ve mo-
leküllerin titreşim hareketini birbirine aktarmaları ile gerçekleştiğini söyler.
Öğretmen derse başlarken öğrencilerin geçmiş bilgilerini hatırlatmak amacıyla şu
soruları sınıfa yöneltir (SF1):
"Çelik tencerelerin veya çaydanlıkların tutma kısmı neden plastik malzemeden
yapılır? Eğer metalden yapılsaydı ne olurdu?
Evdeki kalorifer petekleri neden evin alt kısımlarında yer alır?
İçinde su bulunan çaydanlığı ocağa koyduğumuzda çaydanlığın çelik kısmında ve
suda ısının aktarım türü aynı mıdır?
Siyah elbise giyen biri beyaz elbise giyen birine göre neden daha fazla ısınır?
Uygulama Süreci
Elektrikli ısıtıcı odayı nasıl ısıtır? Eğer odanın içinde hava olmasaydı elektrikli ısıtıcı
odadaki cisimleri ısıtabilir miydi (İF1)?"
Öğretmen, dörderli gruplar oluşturur. Oluşan gruplar tahtaya listelenen soruları
kendi aralarında tartışarak doğru cevapları bulmaya çalışırlar (FÖOD1). Her
bir grup bulduğu cevapları grup sözcüsü aracılığıyla sınıf ortamında söyler. Bu
örneklerde ısının nasıl aktarıldığı tartışılır.
Öğretmen gerekli yönlendirmelerle ısının katı maddelerde iletim yolu ile
aktarıldığını vurgular. Bu durumun birbirine çok yakın olan atom ve moleküllerin
titreşim hareketini birbirine aktarmaları ile gerçekleştiğini söyler.
55