Page 51 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 51

Fizik

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Vücut Isısı mı? Vücut Sıcaklığı mı?
         Konu                  İç enerji, ısı ve sıcaklık arasındaki ilişki
                               Isı, sıcaklık ve iç enerji arasındaki ilişki hakkında varsayımda bulunma
         Öğrenme Hedefleri
                               Isı, sıcaklık ve iç enerji arasındaki ilişkileri listeleme

                                 •  Yazı Tahtası
                                 •  Etkileşimli tahta
         Materyaller
                                 •  3 Farklı renkte fon kartonu

                                 •  Tahta kalemi
         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte simülasyon, doğrudan anlatım, eğitsel oyun, açık uçlu görev yöntem
                               ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
                               Simülasyon: Öğretmen simülasyonlar yardımıyla ısı, sıcaklık ve iç enerji kavram-
                               larını öğrencilere hatırlatır, öğrencilerin simülasyonu tahtada deneyimlemesi için
                               süre tanır.
         Etkinlik Açıklaması   Doğrudan Anlatım: Isı, sıcaklık ve iç enerji ile ilgili kavramları açıklar.
                               Eğitsel Oyun: Öğretmen ısı, sıcaklık ve iç enerjiyle ilgili kavramların ayırt edilmesini
                               sağlar.
                               Açık Uçlu Görev: Öğrencilerden ısı ve sıcaklık nicelikleri ile ilgili günlük hayatta kar-
                               şılaşılan kavram yanılgılarını içeren örnekleri araştırıp elde ettikleri çıktılarla oluş-
                               turacakları bir pano, röportaj, video kesitleri vs. hazırlamalarını ister.

                               Öğretmen,  http://meb.ai/V6sZWx  linkinde  yer  alan  simülasyon  yardımıyla  ısı,
                               sıcaklık  ve  iç  enerji  kavramlarını  öğrencilere  hatırlatır,  öğrencilerin  simülasyonu
                               tahtada  deneyimlemesi  için  süre  tanır  (SF1,  SF2).  Sıcaklık  “bir  sistemdeki  atom
                               ve moleküllerin ortalama kinetik enerjisinin bir göstergesi”, ısı “sıcaklık farkından
                               dolayı maddeler arasında aktarılan enerji”, iç enerji “bir sistemi oluşturan atom ve
                               moleküllerin kinetik ve potansiyel enerjilerinin toplamı” açıklamaları yapılır (İF1).
                               Öğretmen öğrencileri sınıf mevcuduna uygun bir şekilde gruplara ayırır, her grup-
                               ta bir öğrenci, grup sözcüsü olarak belirlenir. Öğretmen üzerinde ısı, sıcaklık ve iç
                               enerji yazan 3 farklı renkte kartonu tahtaya yapıştırır (İF2). Her gruba bu 3 renkte-
                               ki kartlar dağıtılır (FÖOD1). Öğretmen, aşağıdaki ifadeleri öğrencilere okur. Oku-
         Uygulama Süreci       nan ifadelerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarından hangisine karşılık geldiğine
                               yönelik cevapları bulmaları için belli bir süre grup içinde tartışmaları istenir. Grup
                               sözcüleri ifadelerin karşılıkları olan renkteki kartı kaldırırlar (SF3). İfadelere karşı-
                               lık gelen renkteki kartı kaldıran gruplara 10 puan eklenir (İF3, FÖOD2, FÖOD3).
                               (Oyundaki amaç ısı, sıcaklık, iç enerji kavramları arasındaki ilişkiler hakkında far-
                               kındalık oluşturmaktır.)
                               1.  Sıcaklık farkından dolayı maddeler arasında aktarılan enerjidir.
                               2.  Bir sistemdeki atom ve moleküllerin ortalama kinetik enerjisinin bir gösterge-
                                   sidir.
                               3.  Bir  sistemi  oluşturan  atom  ve  moleküllerin  kinetik  ve  potansiyel  enerjilerinin
                                   toplamıdır.


                                                                                                         51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56