Page 51 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 51
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Vücut Isısı mı? Vücut Sıcaklığı mı?
Konu İç enerji, ısı ve sıcaklık arasındaki ilişki
Isı, sıcaklık ve iç enerji arasındaki ilişki hakkında varsayımda bulunma
Öğrenme Hedefleri
Isı, sıcaklık ve iç enerji arasındaki ilişkileri listeleme
• Yazı Tahtası
• Etkileşimli tahta
Materyaller
• 3 Farklı renkte fon kartonu
• Tahta kalemi
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte simülasyon, doğrudan anlatım, eğitsel oyun, açık uçlu görev yöntem
ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
Simülasyon: Öğretmen simülasyonlar yardımıyla ısı, sıcaklık ve iç enerji kavram-
larını öğrencilere hatırlatır, öğrencilerin simülasyonu tahtada deneyimlemesi için
süre tanır.
Etkinlik Açıklaması Doğrudan Anlatım: Isı, sıcaklık ve iç enerji ile ilgili kavramları açıklar.
Eğitsel Oyun: Öğretmen ısı, sıcaklık ve iç enerjiyle ilgili kavramların ayırt edilmesini
sağlar.
Açık Uçlu Görev: Öğrencilerden ısı ve sıcaklık nicelikleri ile ilgili günlük hayatta kar-
şılaşılan kavram yanılgılarını içeren örnekleri araştırıp elde ettikleri çıktılarla oluş-
turacakları bir pano, röportaj, video kesitleri vs. hazırlamalarını ister.
Öğretmen, http://meb.ai/V6sZWx linkinde yer alan simülasyon yardımıyla ısı,
sıcaklık ve iç enerji kavramlarını öğrencilere hatırlatır, öğrencilerin simülasyonu
tahtada deneyimlemesi için süre tanır (SF1, SF2). Sıcaklık “bir sistemdeki atom
ve moleküllerin ortalama kinetik enerjisinin bir göstergesi”, ısı “sıcaklık farkından
dolayı maddeler arasında aktarılan enerji”, iç enerji “bir sistemi oluşturan atom ve
moleküllerin kinetik ve potansiyel enerjilerinin toplamı” açıklamaları yapılır (İF1).
Öğretmen öğrencileri sınıf mevcuduna uygun bir şekilde gruplara ayırır, her grup-
ta bir öğrenci, grup sözcüsü olarak belirlenir. Öğretmen üzerinde ısı, sıcaklık ve iç
enerji yazan 3 farklı renkte kartonu tahtaya yapıştırır (İF2). Her gruba bu 3 renkte-
ki kartlar dağıtılır (FÖOD1). Öğretmen, aşağıdaki ifadeleri öğrencilere okur. Oku-
Uygulama Süreci nan ifadelerin ısı, sıcaklık ve iç enerji kavramlarından hangisine karşılık geldiğine
yönelik cevapları bulmaları için belli bir süre grup içinde tartışmaları istenir. Grup
sözcüleri ifadelerin karşılıkları olan renkteki kartı kaldırırlar (SF3). İfadelere karşı-
lık gelen renkteki kartı kaldıran gruplara 10 puan eklenir (İF3, FÖOD2, FÖOD3).
(Oyundaki amaç ısı, sıcaklık, iç enerji kavramları arasındaki ilişkiler hakkında far-
kındalık oluşturmaktır.)
1. Sıcaklık farkından dolayı maddeler arasında aktarılan enerjidir.
2. Bir sistemdeki atom ve moleküllerin ortalama kinetik enerjisinin bir gösterge-
sidir.
3. Bir sistemi oluşturan atom ve moleküllerin kinetik ve potansiyel enerjilerinin
toplamıdır.
51