Page 53 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 53

Fizik

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 9


        TEMA: ENERJİ
         Etkinliğe             FİZ.9.4.5. Isı aktarım yollarını sınıflayabilme
         Dönüştürülecek
         Öğrenme Çıktıları

                               FİZ.9.4.5.
                               a) Isı aktarım yollarının niteliklerini belirler.
         Basamaklandırılmış    b) Niteliklerine göre ısı aktarım yollarını benzerlik ve farklılıklarına göre ayrıştırır.
         Bilgi Birimleri
                               c) Isı aktarım yollarını benzerliklerine göre gruplandırır.
                               ç) Gruplandırdığı ısı aktarım yollarını adlandırır.

         Ön Koşul Beceriler/   Öğrencilerin maddenin hâlleri, ısı ve sıcaklık kavramları hakkında ön bilgilerinin ol-
         Temel Kabuller        duğu kabul edilmektedir.
         Tema Bazlı Öğrenci    Isı aktarım yollarını adlandırmada, ayrıştırmada ve gruplandırmada zorluk yaşa-
         İhtiyaçları           yabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları

                               İF1:  Öğretmenin  sözel  olarak  ifade  ettiği  sorular,  ihtiyaç  duyan  öğrenciler  için
                               görselleştirilerek soru kartları ya da soru kağıdı şeklinde verilebilir. Buradaki yazılar
                               kalınlaştırılabilir ve puntosu büyütülebilir.
         İçerik                İF2: Öğretmen, çalışma kâğıdında yer alan karmaşık terimlerin yerine daha basit
                               ve anlaşılır dil kullanılabilir. Metinler, öğrencilerin anlayabileceği düzeyde açıklayıcı
                               cümlelerle  desteklenebilir.  İşitsel  desteğe  ihtiyaç  duyan  öğrenciler  için  öğretmen
                               sesli açıklamalar yapabilir veya metinleri öğrencilere sesli olarak okuyabilir.

                               SF1: Sorular, farklı öğrenme seviyelerine uygun olacak şekilde kolay, orta ve zor
                               düzeylerde yeniden düzenlenebilir.
                               SF2: İletim yoluyla ısı aktarımını anlatmak için öğretmen sınıfı gruplara ayırabilir.
                               Her gruba bir ocak, metal ve tahta kaşıklar verilebilir. Metal kaşık bir ucundan tu-
                               tularak diğer ucu ocak yardımıyla ısıtılır. Isı, sıcak uçtan soğuk uca doğru aktarılır
                               ve kısa bir süre sonra öğrencilerin elleriyle tuttukları kısım ısınır. Benzer süreç tahta
                               kaşıkla tekrar edilir. Bu kez öğrencilerin tuttukları kısım uzun süre ısınmaz. Konvek-
                               siyon yoluyla ısı aktarımını anlatmak için öğretmen boş bir kabı suyla doldurur. Su-
                               yun içine gıda boyası damlatır ve kabı bir ocağın üstüne koyup ısıtmaya başlar. Kap
                               alttan ısıtıldıkça kabın alt bölgesindeki su molekülleri kabın üstüne doğru hareket
         Süreç                 eder. Kabın üstündeki su molekülleri kabın altına doğru alçalır. Öğrenciler boyanın
                               yayılma şeklini gözlemleyerek ısının konveksiyon yoluyla aktarımını görmüş olurlar.
                               SF3: Öğrencinin çalışma kağıtlarındaki soruları cevaplarken akranından destek al-
                               ması sağlanabilir.
                               SF4: Öğretmen, öğrencilere sera etkisini somut hale getirmek için bir deney yapa-
                               bilir. Bu deneyi güneşli bir günde bahçede yapmak daha iyi olacaktır çünkü ışıma
                               yoluyla aktarım daha net gözlemlenebilir. Deney için bir kavanoz, şeffaf paketleme
                               malzemesi ve iki adet termometre kullanılacaktır. Kavanozun içerisine bir adet ter-
                               mometre yerleştirilip üzeri şeffaf paketleme malzemesiyle kapatılır. Diğer termo-
                               metre ise kavanozun dışında gözlenebilecek bir ortama bırakılır.


                                                                                                         53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58