Page 53 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 53
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 9
TEMA: ENERJİ
Etkinliğe FİZ.9.4.5. Isı aktarım yollarını sınıflayabilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
FİZ.9.4.5.
a) Isı aktarım yollarının niteliklerini belirler.
Basamaklandırılmış b) Niteliklerine göre ısı aktarım yollarını benzerlik ve farklılıklarına göre ayrıştırır.
Bilgi Birimleri
c) Isı aktarım yollarını benzerliklerine göre gruplandırır.
ç) Gruplandırdığı ısı aktarım yollarını adlandırır.
Ön Koşul Beceriler/ Öğrencilerin maddenin hâlleri, ısı ve sıcaklık kavramları hakkında ön bilgilerinin ol-
Temel Kabuller duğu kabul edilmektedir.
Tema Bazlı Öğrenci Isı aktarım yollarını adlandırmada, ayrıştırmada ve gruplandırmada zorluk yaşa-
İhtiyaçları yabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmenin sözel olarak ifade ettiği sorular, ihtiyaç duyan öğrenciler için
görselleştirilerek soru kartları ya da soru kağıdı şeklinde verilebilir. Buradaki yazılar
kalınlaştırılabilir ve puntosu büyütülebilir.
İçerik İF2: Öğretmen, çalışma kâğıdında yer alan karmaşık terimlerin yerine daha basit
ve anlaşılır dil kullanılabilir. Metinler, öğrencilerin anlayabileceği düzeyde açıklayıcı
cümlelerle desteklenebilir. İşitsel desteğe ihtiyaç duyan öğrenciler için öğretmen
sesli açıklamalar yapabilir veya metinleri öğrencilere sesli olarak okuyabilir.
SF1: Sorular, farklı öğrenme seviyelerine uygun olacak şekilde kolay, orta ve zor
düzeylerde yeniden düzenlenebilir.
SF2: İletim yoluyla ısı aktarımını anlatmak için öğretmen sınıfı gruplara ayırabilir.
Her gruba bir ocak, metal ve tahta kaşıklar verilebilir. Metal kaşık bir ucundan tu-
tularak diğer ucu ocak yardımıyla ısıtılır. Isı, sıcak uçtan soğuk uca doğru aktarılır
ve kısa bir süre sonra öğrencilerin elleriyle tuttukları kısım ısınır. Benzer süreç tahta
kaşıkla tekrar edilir. Bu kez öğrencilerin tuttukları kısım uzun süre ısınmaz. Konvek-
siyon yoluyla ısı aktarımını anlatmak için öğretmen boş bir kabı suyla doldurur. Su-
yun içine gıda boyası damlatır ve kabı bir ocağın üstüne koyup ısıtmaya başlar. Kap
alttan ısıtıldıkça kabın alt bölgesindeki su molekülleri kabın üstüne doğru hareket
Süreç eder. Kabın üstündeki su molekülleri kabın altına doğru alçalır. Öğrenciler boyanın
yayılma şeklini gözlemleyerek ısının konveksiyon yoluyla aktarımını görmüş olurlar.
SF3: Öğrencinin çalışma kağıtlarındaki soruları cevaplarken akranından destek al-
ması sağlanabilir.
SF4: Öğretmen, öğrencilere sera etkisini somut hale getirmek için bir deney yapa-
bilir. Bu deneyi güneşli bir günde bahçede yapmak daha iyi olacaktır çünkü ışıma
yoluyla aktarım daha net gözlemlenebilir. Deney için bir kavanoz, şeffaf paketleme
malzemesi ve iki adet termometre kullanılacaktır. Kavanozun içerisine bir adet ter-
mometre yerleştirilip üzeri şeffaf paketleme malzemesiyle kapatılır. Diğer termo-
metre ise kavanozun dışında gözlenebilecek bir ortama bırakılır.
53