Page 48 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 48
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Uçuşan Kağıtlar
Konu Akışkanlarda Bernoulli İlkesi ve Uygulamaları
Öğrenme Hedefleri Akışkanın hızı ile basıncı arasındaki ilişkiyi genelleme.
• Etkileşimli tahta
Materyaller
• Kağıt
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; beyin fırtınası, deney, soru - cevap, demonstrasyon (gösterim), göz-
lem, sorgulama temelli öğrenme yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
Beyin fırtınası: “Hortum ile bahçesini sulayan bir kişi, bulunduğu noktadan uzakta
bulunan bir ağacı sulamak istiyor fakat hortumun uzunluğu yeterli değildir. Suyun
ağaca ulaşması için nasıl bir çözüm yolu önerirsiniz?” sorusuyla öğretmen problem
tabanlı öğrenmeyi ve öğrencilerin yaratıcı fikirler bulmalarını desteklemiş olur.
Deney: B bölgesine üflenip o bölgedeki hava hızlandırılır ve kağıtların birbirlerine
doğru yaklaştığı öğrenciler tarafından gözlemlenir.
Etkinlik Açıklaması Soru-Cevap: A, B, C bölgelerinde açık hava basıncı olmasına rağmen kâğıtların
neden hareket etmediği ve hangi bölgelerde basınç değişikliğinin olduğu ile ilgili
sorular sınıfa yöneltilir.
Gözlem: Öğrenci ders esnasında gördüklerini önceden bildiği kavramlarla ilişkilen-
dirir ve değerlendirir.
Sorgulama Temelli Öğrenme: Öğretmen, öğrencilere öğrenme materyallerini sun-
madan sorduğu sorularla öğrencilerin araştırma yapma, sorgulama yapma ve ken-
di cevaplarını bulma becerilerini teşvik eder. Yöneltilen sorular öğrencilerin eleştirel
düşünme, problem çözme ve araştırma becerilerini geliştirmelerine olanak tanır.
Öğretmen, öğrencilere “Hortum ile bahçesini sulayan bir kişi, bulunduğu noktadan
uzakta bulunan bir ağacı sulamak istiyor fakat hortumun uzunluğu yeterli değil.
Suyun ağaca ulaşması için nasıl bir çözüm yolu önerirsiniz?” sorusunu yöneltir (SF1).
Öğretmen, öğrencileri hortumun ucunun sıkıldığında suyun hızının artıp ağacın
sulanabileceği cevabına, şehir şebeke borularının kalın olup apartman içindeki su
borularının giderek incelmesi örneğini vererek yönlendirir. Sonuç olarak hortumun
ucunun sıkılıp kesit alanının azaltılması durumunda akışkanın hızının artacağı
genellemesine öğrenci ulaşır.
Uygulama Süreci
A B C
Öğretmen iki kâğıdı birbirine paralel olarak şekildeki gibi tutar ve öğrencilere şu
soruyu yöneltir: “A, B, C bölgelerinde açık hava basıncı olmasına rağmen kâğıtlar
neden hareket etmemekte ve düz bir şekilde durmaktadır (FÖOD1)?”
48