Page 43 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sonuç olarak tacın yapımında altından daha düşük yoğunlukta bir metal
kullanıldığını fark eder. Bu işlemleri yaparken Archimedes, büyük buluşlardan biri
olan suyun kaldırma kuvvetini bulur.” (İF1).
Öğretmen hikayenin atmosferiyle “Sıvının kaldırma kuvvetini etkileyen faktörler
neler olabilir?, Denizde sizi taşıyabilecek bir araç tasarlamak isterseniz hangi
maddelerden (plastik, tahta, demir vb.) yararlanarak üretmeyi tercih edersiniz?,
Aracınızın denizde ilerlemesi ve olası hava koşullarından zarar görmeden sizleri
taşıması için nelere dikkat edersiniz?, Aracınızın denizde batma oranı ile akarsuda
batma oranı farklıdır, bu durumun sebepleri neler olabilir?”, Büyük gemiler insanları
taşımaktadır ancak Titanik gibi büyük bir gemi nasıl batmış olabilir?” (İF2) sorularını
yönelterek öğrencilerle beyin fırtınası ortamı oluşturulur. Beyin fırtınası sürecinde
öğretmen hacim, batan hacim, sıvının özkütlesi, cismin özkütlesi, yer çekimi
ivmesi kavramlarına değinir ve öğrencilerin konu anlatımlarını yönlendirebilecek
cevaplarını kısaca tahtaya yazar. Tahtada yazılanlara değinilerek öğretmen,
“Bu prensip III. yy’da keşfi yapan Yunan bilim insanının adıyla anılan Archimedes
Prensibi olarak bilinir ve “Kaldırma kuvveti, yer değiştiren sıvının ağırlığına eşittir.”
açıklamasını yapar. Öğretmen, “Bilim insanlarının izinden giderek deney ve gözlem
ile günlük yaşamımızdaki fiziği keşfetmek ve yeni bilimsel buluşlar yapmak üzere
deney masasının etrafında toplanalım.” ifadesini kullanır (FÖOD1).
Deney kısmında şeffaf bir kabın içine su doldurulur. Öğretmen öğrencilere farklı
şekil ve boyutlardaki nesnelerin (plastik şişe kapağı, kağıt, madeni para vb.) (İF3) su
dolu kaba bırakıldığında nasıl davranacağını sorar (İF4). Öğrencilerden dönütleri
aldıktan sonra her bir nesnenin su içindeki davranışı ve batma durumu gözlemlenir
(FÖOD2). Nesnelerin hangi koşullarda yüzeyde kaldığı veya battığı öğrencilerle
tartışılır.
Öğrencilerin en az üç adet olmak üzere grup oluşturmaları sağlanır (FÖOD3). Her
gruba Ek 1 “kaldırma kuvveti görev çizelgesi” ve Ek 2 “deney formu” verilir (ÜF1,
ÜF2). Grupların farklı renklerden üç ayrı görev olmak üzere yapmak istedikleri
görevleri sırayla seçmeleri istenir (SF1). Öğrencilerden belirledikleri görevlerde yer
alan deneyleri gerçekleştirmeleri ve deney sürecini “deney formu”na raporlamaları
istenilir. Gruplara görevleri tamamlamaları için yeteri kadar süre verilir.
Öğretmen beyin fırtınası sürecinde öğrencilerin yanıtlarından öğrencilerin ön bilgi-
leri hakkında ön değerlendirme yapar.
Öğretmen soru-cevap sürecinde öğrencilerin önceki öğrenmelerindeki yanlış öğ-
renmeleri belirler.
Değerlendirme Öğretmen 3 kare stratejisinin uygulanma sürecindeki çıktıları (grafik, sunum, pos-
ter, afiş, haber metni vb.) değerlendirir. Aynı zamanda öğrenciler diğer grupların
öğrenme çıktılarını “akran değerlendirme”si ile değerlendirir.
Öğretmen, öğrencileri deney sırasındaki katılımları, çalışma kartındaki sorulara
verdikleri yanıtlar ve grup içi tartışmalardaki performansları doğrultusunda öz de-
ğerlendirme yöntemiyle dereceli puanlama anahtarı kullanarak değerlendirir.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
Kullanılan Evrensel • İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
Tasarım Ögeleri
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
43