Page 43 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 43

Fizik

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Sonuç  olarak  tacın  yapımında  altından  daha  düşük  yoğunlukta  bir  metal
                               kullanıldığını fark eder. Bu işlemleri yaparken Archimedes, büyük buluşlardan biri
                               olan suyun kaldırma kuvvetini bulur.” (İF1).

                               Öğretmen  hikayenin  atmosferiyle  “Sıvının  kaldırma  kuvvetini  etkileyen  faktörler
                               neler  olabilir?,  Denizde  sizi  taşıyabilecek  bir  araç  tasarlamak  isterseniz  hangi
                               maddelerden (plastik, tahta, demir vb.) yararlanarak üretmeyi tercih edersiniz?,
                               Aracınızın  denizde  ilerlemesi  ve  olası  hava  koşullarından  zarar  görmeden  sizleri
                               taşıması için nelere dikkat edersiniz?, Aracınızın denizde batma oranı ile akarsuda
                               batma oranı farklıdır, bu durumun sebepleri neler olabilir?”, Büyük gemiler insanları
                               taşımaktadır ancak Titanik gibi büyük bir gemi nasıl batmış olabilir?” (İF2) sorularını
                               yönelterek öğrencilerle beyin fırtınası ortamı oluşturulur. Beyin fırtınası sürecinde
                               öğretmen  hacim,  batan  hacim,  sıvının  özkütlesi,  cismin  özkütlesi,  yer  çekimi
                               ivmesi kavramlarına değinir ve öğrencilerin konu anlatımlarını yönlendirebilecek
                               cevaplarını  kısaca  tahtaya  yazar.  Tahtada  yazılanlara  değinilerek  öğretmen,
                               “Bu prensip III. yy’da keşfi yapan Yunan bilim insanının adıyla anılan Archimedes
                               Prensibi olarak bilinir ve “Kaldırma kuvveti, yer değiştiren sıvının ağırlığına eşittir.”
                               açıklamasını yapar. Öğretmen, “Bilim insanlarının izinden giderek deney ve gözlem
                               ile günlük yaşamımızdaki fiziği keşfetmek ve yeni bilimsel buluşlar yapmak üzere
                               deney masasının etrafında toplanalım.” ifadesini kullanır (FÖOD1).
                               Deney kısmında şeffaf bir kabın içine su doldurulur. Öğretmen öğrencilere farklı
                               şekil ve boyutlardaki nesnelerin (plastik şişe kapağı, kağıt, madeni para vb.) (İF3) su
                               dolu kaba bırakıldığında nasıl davranacağını sorar (İF4). Öğrencilerden dönütleri
                               aldıktan sonra  her bir nesnenin su içindeki davranışı ve batma durumu gözlemlenir
                               (FÖOD2). Nesnelerin hangi koşullarda yüzeyde kaldığı veya battığı öğrencilerle
                               tartışılır.

                               Öğrencilerin en az üç adet olmak üzere grup oluşturmaları sağlanır (FÖOD3). Her
                               gruba Ek 1 “kaldırma kuvveti görev çizelgesi” ve Ek 2 “deney formu” verilir (ÜF1,
                               ÜF2).  Grupların  farklı  renklerden  üç  ayrı  görev  olmak  üzere  yapmak  istedikleri
                               görevleri sırayla seçmeleri istenir (SF1). Öğrencilerden belirledikleri görevlerde yer
                               alan deneyleri gerçekleştirmeleri ve deney sürecini “deney formu”na raporlamaları
                               istenilir. Gruplara görevleri tamamlamaları için yeteri kadar süre verilir.
                               Öğretmen beyin fırtınası sürecinde öğrencilerin yanıtlarından öğrencilerin ön bilgi-
                               leri hakkında ön değerlendirme yapar.
                               Öğretmen soru-cevap sürecinde öğrencilerin önceki öğrenmelerindeki yanlış öğ-
                               renmeleri belirler.

         Değerlendirme         Öğretmen 3 kare stratejisinin uygulanma sürecindeki çıktıları (grafik, sunum,  pos-
                               ter, afiş, haber metni vb.) değerlendirir. Aynı zamanda öğrenciler diğer grupların
                               öğrenme çıktılarını “akran değerlendirme”si ile değerlendirir.

                               Öğretmen,  öğrencileri  deney  sırasındaki  katılımları,  çalışma  kartındaki  sorulara
                               verdikleri yanıtlar ve grup içi tartışmalardaki performansları doğrultusunda öz de-
                               ğerlendirme yöntemiyle dereceli puanlama anahtarı kullanarak değerlendirir.
                               Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri
         Kullanılan Evrensel     •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
         Tasarım Ögeleri
                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma



                                                                                                         43
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48