Page 40 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 40

Fizik

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen öğrencilere, sıvı basıncına etki eden faktörleri gözlemleyebilmeleri için
                               sınıf ortamında bir deney yapılacağını söyler. Deneyi yakından gözlemlemeleri ve
                               her öğrencinin kendi öğrenme hızına ve tarzına göre ilerlemesini sağlamak adına,
                               öğrencileri uygun gördüğü şekilde gruplara ayırır (FÖOD1).
                               Öğrenciler ilk olarak şeffaf plastik bir kabın alt yan yüzeyinde iğne yardımı ile bir
                               delik açar, daha sonra deliği şeffaf bant ile kapatırlar (İF1).
                               Plastik kabın içerisine su doldurulup bir masanın kenarına konulur. Bant çıkarılarak
                               suyun yere doğru akması sağlanır. Bu süreçte suyun yere ilk düştüğü nokta yerde
                               işaretlenir. Su akışı devam ettiği sürece su derinliği azalacağından düşen damlaların
                               yatayda aldığı yolun azaldığı gözlenir (İF2).
                               Plastik kabın tabanına şişirilmiş bir çocuk balonu bağlanır. Daha sonra kap su ile
                               doldurulur ve balonun hacmindeki değişim gözlenir. Su içerisine tuz ilave edilerek
                               karıştırılır  ve  daha  yoğun  bir  sıvı  elde  edilerek  deney  tekrarlanır.  Bu  durumda
                               balonun hacminde azalma meydana geleceği çünkü sıvının yoğunluğundaki artışın
                               sıvı basıncının da artmasına neden olduğu sonucuna ulaşılır (SF1, ÜF1).
                               Sonrasında  öğretmen  öğrencilere,  “Deney  yer  çekimsiz  ortamda  yapılsaydı  su
                               akışı  gözlenir  miydi?”  sorusunu  yöneltir  (SF2).  Gelen  cevaplara  göre  öğrencileri
                               yönlendirerek öğrencilerin sıvı basıncının yer çekimi ivmesi ile doğru orantılı olduğu
                               sonucuna ulaşmalarını sağlar (SF3).
                               Öğrenciler  sıvı  derinliği  arttıkça  sıvı  basıncının  arttığını,  benzer  şekilde  sıvı
                               yoğunluğu arttıkça sıvı basıncının arttığını yapılan deneyler ve elde edilen veriler
                               yoluyla keşfetmiştir. Öğrenciler, bir matematiksel modele ulaşabilmek için  gözlem
                               ve  deney  sürecinde  elde  ettikleri  verilerden  sıvılarda  basınca  ilişkin  çıkarımlar
                               yapar.  Bu  sürece  öğretmen  rehberlik  eder  (ÜF2).  Öğrencilerden  dersin  başında
                               izlenen video ve yapılan deneyin sonucu arasında kurulan ilişki ile ilgili kısa bir metin
                               yazmaları istenir.
                               Öğrenciler, derse aktif katılım durumlarına, grup çalışmasında gösterdikleri per-
         Değerlendirme         formanslarına, konuyla ilgili metin yazma becerilerine göre kontrol listesi verilerek
                               değerlendirilir.
                               Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri:
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma

                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
                                 •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
                                   nekleri sunma
         Kullanılan Evrensel     •  Alternatif  değerlendirme  yöntemleri  kullanma  (Uzatılmış  zaman,  alternatif
         Tasarım Ögeleri           ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)

                                 •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (Sözlü,  yazılı,
                                   görsel vb.)
                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
                                 •  Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (Dijital kopyalar, interaktif
                                   uygulamalar vb.)





    40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45