Page 40 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 40
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen öğrencilere, sıvı basıncına etki eden faktörleri gözlemleyebilmeleri için
sınıf ortamında bir deney yapılacağını söyler. Deneyi yakından gözlemlemeleri ve
her öğrencinin kendi öğrenme hızına ve tarzına göre ilerlemesini sağlamak adına,
öğrencileri uygun gördüğü şekilde gruplara ayırır (FÖOD1).
Öğrenciler ilk olarak şeffaf plastik bir kabın alt yan yüzeyinde iğne yardımı ile bir
delik açar, daha sonra deliği şeffaf bant ile kapatırlar (İF1).
Plastik kabın içerisine su doldurulup bir masanın kenarına konulur. Bant çıkarılarak
suyun yere doğru akması sağlanır. Bu süreçte suyun yere ilk düştüğü nokta yerde
işaretlenir. Su akışı devam ettiği sürece su derinliği azalacağından düşen damlaların
yatayda aldığı yolun azaldığı gözlenir (İF2).
Plastik kabın tabanına şişirilmiş bir çocuk balonu bağlanır. Daha sonra kap su ile
doldurulur ve balonun hacmindeki değişim gözlenir. Su içerisine tuz ilave edilerek
karıştırılır ve daha yoğun bir sıvı elde edilerek deney tekrarlanır. Bu durumda
balonun hacminde azalma meydana geleceği çünkü sıvının yoğunluğundaki artışın
sıvı basıncının da artmasına neden olduğu sonucuna ulaşılır (SF1, ÜF1).
Sonrasında öğretmen öğrencilere, “Deney yer çekimsiz ortamda yapılsaydı su
akışı gözlenir miydi?” sorusunu yöneltir (SF2). Gelen cevaplara göre öğrencileri
yönlendirerek öğrencilerin sıvı basıncının yer çekimi ivmesi ile doğru orantılı olduğu
sonucuna ulaşmalarını sağlar (SF3).
Öğrenciler sıvı derinliği arttıkça sıvı basıncının arttığını, benzer şekilde sıvı
yoğunluğu arttıkça sıvı basıncının arttığını yapılan deneyler ve elde edilen veriler
yoluyla keşfetmiştir. Öğrenciler, bir matematiksel modele ulaşabilmek için gözlem
ve deney sürecinde elde ettikleri verilerden sıvılarda basınca ilişkin çıkarımlar
yapar. Bu sürece öğretmen rehberlik eder (ÜF2). Öğrencilerden dersin başında
izlenen video ve yapılan deneyin sonucu arasında kurulan ilişki ile ilgili kısa bir metin
yazmaları istenir.
Öğrenciler, derse aktif katılım durumlarına, grup çalışmasında gösterdikleri per-
Değerlendirme formanslarına, konuyla ilgili metin yazma becerilerine göre kontrol listesi verilerek
değerlendirilir.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri:
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma
Kullanılan Evrensel • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (Uzatılmış zaman, alternatif
Tasarım Ögeleri ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.)
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (Sözlü, yazılı,
görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (Dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
40