Page 36 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Aşağıda “doğadaki temel kuvvetler” ile ilgili doğru (D)/yanlış (Y) seçeneklerinin yer
aldığı tanılayıcı dallanmış ağaç verilmiştir. Verilen ifadelerin doğru olduğunu dü-
şünüyorsanız (D) seçeneğini, yanlış olduğunu düşünüyorsanız (Y) seçeneğini takip
ederek doğru çıkışa ulaşınız (SF3, ÜF1).
Öğretmen öğrencilere, "Büyük patlamadan sonraki ilk saniyede evren çok sıcak ve
çok yoğun bir hâldedir ve henüz atomlar bile oluşmamıştır. Böylelikle evren genişle-
yip soğudukça maddenin temel yapı taşları olan kuarklar ve leptonlar oluşmuştur.
Bir dakika sonra kuarklar birbirine yapışıp protonları ve nötronları oluşturmuştur.
Ardından ilk 3 dakika içinde proton ve nötronlar atom çekirdeklerini oluşturacak
şekilde birleşmiştir. 300 bin yıl sonra çekirdekler elektronlarla bağlanarak ilk atom-
ları oluşturmuştur. Atomlar ise çeşitli bozunmalar ile farklı tür atomlara dönüşmüş-
tür. 200 milyon yıl sonra ise ilk yıldızlar oluşmuştur." metnini tekrar okur (FÖOD2).
Daha sonra öğretmen aşağıdaki soruları, öğrencilere hazır bulunuşluk durumları-
na uygun olacak şekilde söz vererek cevaplamalarını ister.
• Zayıf nükleer kuvvet olmasaydı metinde ne tür değişiklikler olurdu?
• Beklenen cevap: Bozunmalar sonucunda farklı tür atomlar oluşamazdı.
• Güçlü nükleer kuvvet olmasaydı metinde ne tür değişiklikler olurdu?
• Beklenen cevap: Proton ve nötronlar bir araya gelerek atom çekirdeğini oluştu-
ramazdı.
• Elektromanyetik kuvvet olmasaydı metinde ne tür değişiklikler olurdu?
• Beklenen cevap: Atomlar bir araya gelerek molekülleri oluşturamazdı.
• Kütle çekim kuvveti olmasaydı metinde ne tür değişiklikler olurdu?
• Beklenen cevap: Yıldızlar ve gezegenler oluşamazdı (İF5, SF3).
Öğretmen performans ödevi olarak öğrencilerden doğadaki temel kuvvetlerin
benzer ve farklı özelliklerini içeren kavram haritası oluşturmalarını isteyebilir.
36