Page 32 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 32
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Ek- 1. Balonlu Araba Etkinliği
Öğretmen, öğrenmeyi zenginleştirmek ve etkinliği dikkat çekici hale getirmek için oyunlaştırma yöntemini kul-
lanarak balonlu araba etkinliğini yapabilir. Basit bir balonlu araba yapımının malzeme listesi ve genel adımla-
rını şu şekilde verebiliriz.
Balonlu Araba Malzeme Listesi
• Bir adet balon
• Bir adet plastik şişe (tercihen 0.5 veya 1 litrelik)
• İp veya paket lastiği
• İğne
• Yapıştırıcı veya izole bant
• 4 adet plastik şişe kapağı
• 1 adet pipet
• 2 adet 25 cm uzunluğunda ahşap çöp şiş
• İsteğe bağlı olarak renkli karton veya kâğıt (aracı süslemek için)
Aracın Gövdesinin Hazırlanması:
Plastik şişenin iki yanına, aracın tekerleklerinin yerleştirileceği delikler açınız. Bu deliklerden çöp şişleri geçiriniz.
Tekerleklerin Hazırlanması
Tekerlekler için plastik kapakları veya karton parçalarını kullanabilirsiniz. Tekerleklerin çapı, balonlu aracın
hareket etmesini sağlamak için yeterince büyük olmalıdır. Tekerlekleri kesip şekillendiriniz.
Tekerleklerin Montajı:
Hazırladığınız tekerlekleri, İğne yardımıyla deliniz ve çöp şişlerin ucuna takınız.
Balonun Takılması:
Balonun içerisine pipeti yerleştiriniz. Balonu pipete izole bant, ip veya paket lastiği ile bağlayınız. Pipet bağlı
balonu aracın arka kısmına bağlayabilir veya yapıştırabilirsiniz.
Tasarımı Farklılaştırma:
Balonlu arabayı renkli kağıtlar, boya veya çıkartmalar kullanarak tasarımını kişiselleştirebilirsiniz.
Test Sürüşü:
Aracın arkasına veya üzerine bağladığınız balonu pipet yardımıyla şişirip serbest bırakınız ve aracın hareket
etmesini sağlayınız. Dengeyi sağlamak için gerekirse tekerleklerin konumunu ayarlayabilirsiniz.
Öğretmen sınıfta bu adımları izleterek, öğrencilere basit bir balonlu araba etkinliği yaptırabilir. Öğrenen
ve öğrenme ortam farklılıklarına göre daha karmaşık modeller için farklı malzemeler ve tasarım yöntemle-
ri kullanılarak farklı tasarımlar yapılabilir. Etkinlik bireysel veya gruplar halinde yapılabilir. Öğretmen okul
koridorunda, bahçesinde veya sınıfta öğrencilerin yapmış olduğu arabalarla yarışma düzenleyebilir. Arabalar
çizilen bir başlangıç noktasından aynı anda harekete geçirilerek belirli bir sürede ne kadar yol aldıkları metre
yardımıyla ölçülür. Ölçülen değerler bir tabloya kaydedilir. Araçların aldıkları yol ile geçen süre arasındaki
ilişkiye yönelik öğrencilerin çıkarım yapması beklenir. Bu gözlem ve verilerden hareketle öğretmen alınan yol,
geçen zaman ve sürat kavramlarını ve aralarında ilişkiyi SI birim sistemi ile ilişkilendirerek anlatır.
32