Page 31 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 31
Fizik
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, “Günlük hayatımızda bazen sınıflandırmalar yapıyoruz. Aklınıza gelen
sınıflandırmalar var mı?” sorusunu öğrencilere yöneltir ve yanıtlarını alır. Ardından,
“Neden sınıflandırma yapıyoruz?” sorusunu sorar. Gelen cevapları tahtaya yazar.
“Gözlemlenen olayları tanımlayabilmek, kıyaslayabilmek ve aralarında ilişki
kurabilmek için belli kurallara göre yapılan düzenlemeye sınıflandırma denir.”
diyerek sınıflandırmanın tanımına öğrencilerle beraber ulaşır.
Öğretmen sınıfa getirdiği metre ve kronometreyi öğrencilere gösterir. Metre ile
uzunluk, kronometre ile zaman niceliklerinin ölçüldüğünü söyler ve bunların temel
büyüklük olduğunu belirtir. Bir öğrencinin sınıf içinde gösterilen iki nokta arasında
yürümesi istenir (FÖOD1). Sınıf içinde koridorlar veya geçiş yolları oluşturarak
öğrencinin rahatça hareket etmesi sağlanır. Öğrencinin hareket süresi kronometre
ile, aldığı yol ise metre yardımıyla ölçülür. Ölçülen bu iki temel niceliğin birbirine
oranlandığında türetilmiş bir büyüklük olan ortalama sürat niceliğinin elde
edileceğini söyler (SF2, ÜF1). Öğretmen, temel ve türetilmiş büyüklük kavramlarını
tanımlar.
Öğretmen, öğrencilere temel büyüklüklerin sembol ve SI birim sistemindeki
birimlerini içeren bir tabloyu etkileşimli tahtada gösterir. Daha sonra içerisinde
temel ve türetilmiş niceliklerin karışık ve bir arada bulunduğu örnekleri tahtaya
yazar. Öğrenciler, bu büyüklükleri temel ve türetilmiş nicelikler olarak gruplandırır
(SF3). Her grup, neden temel veya türetilmiş nicelik olduğunu açıklar.
Öğretmen sınıfta aynı doğrultuda ve aralarındaki mesafe eşit olacak şekilde 3
nokta işaretler. Noktaları sırasıyla A, B ve C olarak isimlendirir. İki nokta arasındaki
mesafeyi ölçerek yere yazar. Sınıftan gönüllü bir öğrenci seçerek önce A’ dan C’ye
yürümesini daha sonra ise C’den B’ye dönmesini ister. Öğretmen sınıfa iki soru sorar
(FÖOD2).
a) Arkadaşınız kaç metre yol almıştır?
b) Arkadaşınız kaç metre yer değiştirmiştir?
Öğretmen, gelen cevaplar doğrultusunda sınıfı da yönlendirerek yol ve yer
değiştirmenin skaler ve vektörel nicelik olarak sınıflandırılmasına yardımcı olur.
Skaler ve vektörel nicelikler ile ilgili bulunan sonuçlar sayı, birim ve yön özellikleriyle
beraber tahtaya yazılır. Öğrencilerden, benzer ve farklı yönlerini belirlemek üzere
bir venn diyagramı oluşturmaları istenir (ÜF2). Öğretmen, yön kavramının vektörel
nicelikleri skaler niceliklerden ayıran temel fark olduğunu vurgular (İF2).
Öğrencilerin derse katılımları, temel ve türetilmiş nicelikleri gruplandırmaları, venn
Değerlendirme diyagramını oluşturmaları ve grup tartışmalarında gösterdikleri katılım değerlen-
dirilir.
Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri:
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
Kullanılan Evrensel • Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (Sözlü, yazılı,
Tasarım Ögeleri görsel vb.)
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
uygulamalar vb.)
31