Page 31 - Fizik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 31

Fizik

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen, “Günlük hayatımızda bazen sınıflandırmalar yapıyoruz. Aklınıza gelen
                               sınıflandırmalar var mı?” sorusunu öğrencilere yöneltir ve yanıtlarını alır. Ardından,
                               “Neden sınıflandırma yapıyoruz?” sorusunu sorar. Gelen cevapları tahtaya yazar.
                               “Gözlemlenen  olayları  tanımlayabilmek,  kıyaslayabilmek  ve  aralarında  ilişki
                               kurabilmek  için  belli  kurallara  göre  yapılan  düzenlemeye  sınıflandırma  denir.”
                               diyerek sınıflandırmanın tanımına öğrencilerle beraber ulaşır.
                               Öğretmen  sınıfa  getirdiği  metre  ve  kronometreyi  öğrencilere  gösterir.  Metre  ile
                               uzunluk, kronometre ile zaman niceliklerinin ölçüldüğünü söyler ve bunların temel
                               büyüklük olduğunu belirtir. Bir  öğrencinin sınıf içinde gösterilen iki nokta arasında
                               yürümesi  istenir  (FÖOD1).  Sınıf  içinde  koridorlar  veya  geçiş  yolları  oluşturarak
                               öğrencinin rahatça hareket etmesi sağlanır. Öğrencinin hareket süresi kronometre
                               ile, aldığı yol ise metre yardımıyla ölçülür. Ölçülen bu iki temel niceliğin birbirine
                               oranlandığında  türetilmiş  bir  büyüklük  olan  ortalama  sürat  niceliğinin  elde
                               edileceğini söyler (SF2, ÜF1). Öğretmen, temel ve türetilmiş büyüklük kavramlarını
                               tanımlar.
                               Öğretmen,  öğrencilere  temel  büyüklüklerin  sembol  ve  SI  birim  sistemindeki
                               birimlerini  içeren  bir  tabloyu  etkileşimli  tahtada  gösterir.  Daha  sonra  içerisinde
                               temel  ve  türetilmiş  niceliklerin  karışık  ve  bir  arada  bulunduğu  örnekleri  tahtaya
                               yazar. Öğrenciler, bu büyüklükleri temel ve türetilmiş nicelikler olarak gruplandırır
                               (SF3). Her grup, neden temel veya türetilmiş nicelik olduğunu açıklar.
                               Öğretmen  sınıfta  aynı  doğrultuda  ve  aralarındaki  mesafe  eşit  olacak  şekilde  3
                               nokta işaretler. Noktaları sırasıyla A, B ve C olarak isimlendirir. İki nokta arasındaki
                               mesafeyi ölçerek yere yazar.  Sınıftan gönüllü bir öğrenci seçerek önce A’ dan C’ye
                               yürümesini daha sonra ise C’den B’ye dönmesini ister. Öğretmen sınıfa iki soru sorar
                               (FÖOD2).

                                a)  Arkadaşınız kaç metre yol almıştır?
                                b)  Arkadaşınız kaç metre yer değiştirmiştir?
                               Öğretmen,  gelen  cevaplar  doğrultusunda  sınıfı  da  yönlendirerek  yol  ve  yer
                               değiştirmenin skaler ve vektörel nicelik olarak sınıflandırılmasına yardımcı olur.
                               Skaler ve vektörel nicelikler ile ilgili bulunan sonuçlar sayı, birim ve yön özellikleriyle
                               beraber tahtaya yazılır. Öğrencilerden, benzer ve farklı yönlerini belirlemek üzere
                               bir venn diyagramı oluşturmaları istenir (ÜF2). Öğretmen, yön kavramının vektörel
                               nicelikleri skaler niceliklerden ayıran temel fark olduğunu vurgular (İF2).

                               Öğrencilerin derse katılımları, temel ve türetilmiş nicelikleri gruplandırmaları, venn
         Değerlendirme         diyagramını oluşturmaları ve grup tartışmalarında gösterdikleri katılım değerlen-
                               dirilir.
                               Öğrenme için Evrensel Tasarım İlkeleri:
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma

                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma
         Kullanılan Evrensel     •  Geri  bildirim  ve  değerlendirmelerde  çoklu  ortamlar  kullanma  (Sözlü,  yazılı,
         Tasarım Ögeleri           görsel vb.)
                                 •  Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma
                                 •  Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama (dijital kopyalar, interaktif
                                   uygulamalar vb.)



                                                                                                         31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36